OC-A/01/25 i OC-B/01/25
Przez trzy morza I
Szczecin – Bergen
OC-A/01/25 i OC-B/01/25
PRZEZ TRZY MORZA I
Szczecin – Bergen
Zima na morzu, siekący lodowaty wiatr, zamarzające od fal liny na pokładzie, ale wachta pełniona z ogrzewanej, zamkniętej sterówki – czy może być lepsze połączenie? Szlak rozpoczynający drogę na północ, wiodący przez trzy morza – Bałtyckie, Północne i Norweskie.
Rejs daje możliwość zdobycia stażu na wodach pływowych oraz na jednostce powyżej 20m, a także wiedzy od doświadczonej w żegludze zimowej stałej załogi oraz poznania zaawansowanych instalacji statkowych i systemów nawigacyjnych na dużym, wyprawowym jachcie.
Szereg wyzwań nawigacyjnych na trasie!
Cieśniny duńskie – słynne z intensywnego ruchu statków o każdej porze dnia i nocy. To miejsce, gdzie nawet na chwilę nie można stracić czujności. Sztormowy Skagerrak, nie mający zbyt wielu miejsc, w których można się bezpiecznie schronić. Południowa Norwegia zimową porą – świeżo zamarznięta tafla lodu jest w fiordach codziennością.
Na całej trasie czeka nas mnóstwo kluczenia pomiędzy skałami i wysepkami, spory ruch statków w strefie przybrzeżnej, i lawirowanie między sieciami. W nagrodę dostaniemy niepowtarzalne widoki powoli budzącej się z zimowego snu Norwegii – ośnieżone stoki wysokich gór schodzące do morza, na których śnieg powoli topnieje i robi miejsce dla zieleniącej się świeżej trawy; resztki zimowej kry w głębinach fiordów i zatoczkach; zwierzęta powracające do swoich siedlisk po długiej zimowej przerwie.
Zaokrętowanie
06.03.2025 w Szczecinie
Wyokrętowanie
14.03.2025 w Bergen
Długość rejsu
8 nocy
Szacowany dystans
600 Mm
Jachty
SY Ocean A i MSY Ocean B
Charakter rejsu
żeglarski, stażowo-szkoleniowy
Język na pokładzie
polski, angielski, niemiecki
Cena
od 1075 €
Podana kwota jest ceną końcową rejsu. Jedyne dodatkowe koszty to dojazd i ubezpieczenie.
Szczegóły ceny i rabaty dla stałych klientów – TUTAJ.
Warianty i ceny
Cena bazowa | 1265€ |
Dla osób płynących jako załoga szkolna*, posiadających stopień żeglarski | 1200€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających STCW | 1175€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających JSM oraz STCW | 1140€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających KJ oraz STCW | 1075€ |
Cała kabina na wyłączność dla 1 osoby | 2150€ |
Czarter całego jachtu | sprawdź |
* Wymagania dla członka załogi stałej i szkolnej: przeczytaj.
Opis rejsu
Cieśniny duńskie
Pierwszą przeszkodą na trasie są duńskie cieśniny, Sund i Wielki Bełt. To gratka dla nawigatorów, którzy sprostać muszą gigantycznemu ruchu statków, promów i dziesiątek jednostek napływających z każdej strony, przy jednoczesnym pilnowaniu pozostałych przeszkód nawigacyjnych oraz płycizn. Tutaj załoga nie odpocznie, ponieważ przejście przez cały ten zatłoczony akwen będzie wymagało mnóstwa pracy na pokładzie, częstego manewrowania kursem oraz prędkością jachtu, a tym samym ustawieniem oraz powierzchnią niesionego ożaglowania.
Skagerrak
Dalej trasa biegnie przez cieśniny Kattegat i Skagerrak, akweny sztormowe szczególnie o tej porze roku. Miejsca godne oceanicznego jachtu, wymagające wprawionych sterników, gdzie duże fale często łamią swoje grzywy, a efektywna żegluga wymaga współpracy całej załogi, gotowej stawić się na każdy alarm manewrowy do żagli, nawet po wyrwaniu w środku nocy ze wspaniałego snu. To tutaj mieszają się na otwartej przestrzeni wody Morza Północnego i Bałtyckiego.
Fiordy południowej norwegii
Gdy odpoczniemy po tych trudach przejścia przez granice mórz, pożeglujemy dalej już rekreacyjnie – w kierunku Stavanger, a wraz z nim Lysefjordu. Przepłyniemy pomiędzy pionowymi, skalnymi ścianami przekraczającymi tysiąc metrów, przejdziemy na płaski Preikestolen oraz udamy się w długą wędrówkę na Kjerag.
A przede wszystkim, zacumujemy w małym porciku na końcu zatoczki, gdzie mieszka trzynaście osób. W tym zaciszu można zdobyć świeży, wypieczony według miejscowej tradycji chleb z pieca.
Ocean A i Ocean B
Płyniemy wygodnymi, przystosowanymi do dalekich arktycznych wypraw jachtami o długości całkowitej przekraczającej 20m. Obydwie jednostki zapewniają załodze komfort i bezpieczeństwo w nawet najtrudniejszych warunkach pogodowych.
Ocean A jako jeden z zaledwie kilku polskich jachtów żaglowych posiada klasę lodową i pływał dotąd najwięcej po Grenlandii, a Ocean B jest weteranem rejsów po Svalbardzie, gdzie wraca co sezon od kilku lat.
Aktywności i atrakcje
Żeglarstwo
Może i żeglarstwo to najwolniejszy ze sposobów przemierzania świata… ale za to – najpiękniejszy!
Staż na pływach
Rejs daje możliwość zdobycia ponad 100 godzin stażu pływowego. Prąd na naszej trasie nie będzie szczególnie silny, ale z różnych powodów jego działanie zawsze trzeba będzie brać pod uwagę – ze względu na ciasne przejścia, dodatkową falę, lub wędrujący wraz z ruchem wody lód.
Fiordy
To właśnie z wody są najpiękniejsze, najbardziej niedostępne, zapierające dech i sprawiające, że człowiek czuje się mały przy ogromie wielkości, kształtów i kolorów.
Analiza meteo
Świetna okazja dla żeglarzy, tych mniej i bardziej doświadczonych żeby uczestniczyć w analizie prognoz pogody, na wymagających nawigacyjnie akwenach.
Długie doby bez lądu
Kołyszące się deski pokładu i woda wokół to realia naszych rejsów. Zasypiamy przy szumie fal i pijemy przy nim poranną kawę.
Duży ruch statków
Duży ruch statków wymusza czujność i wymaga umiejętności podejmowania decyzji w czasie zmieniających się cały czas warunków zewnętrznych. Każdy statek jest pewną zmienną, której zachowanie tylko częściowo da się przewidzieć, ponieważ zależne jest od wielu czynników.
Dwa jachty razem
W ten rejs płyniemy więcej niż jednym jachtem. Dzięki temu zapewniamy sobie większe bezpieczeństwo i wzajemną asekurację. Ponadto, w większej grupie zawsze weselej i można liczyć na większą ilość przygód. Budzi to też zwykle w załogach lekką nutę zdrowej rywalizacji…
Małe porty
Niewielkie, urokliwe miasteczka, zwykle z dala od ruchu turystycznego, pozwalają poczuć wyraźnie lokalny klimat i spotkać się z miejscową kulturą.
Nawigacja z użyciem radaru
Radar jest urządzeniem służącym do prowadzenia zupełnie niezależnej nawigacji. Prawidłowo odczytywany, znacząco wspomaga bezpieczne przepłynięcie przez ciemności, ulewy i mgły, pozwalając wykryć i ominąć zagrożenia – od wysp, gór lodowych i statków, po okruchy lodu i sieci rybackie.
Nocne wachty
Jedne z najpiękniejszych chwil ma morzu, gdy w chłodnym nocnym powietrzu siedzi się grzejąc ręce na gorącym kubku z herbatą, oglądając rozgwieżdżone niebo, wśród dźwięków wyłącznie grającego na wantach wiatru i szumie fal.
Staż LOA>20m
Rejs daje możliwość zdobycia ponad 100 godzin stażu na jednostce o długości całkowitej ponad 20 metrów. To okazja do poznania dużego, wyprawowego jachtu, wraz z różnorodnością jego instalacji dających autonomiczność podczas długich, oceanicznych rejsów.
Trekkingi
Radar jest urządzeniem służącym do prowadzenia zupełnie niezależnej nawigacji. Prawidłowo odczytywany, znacząco wspomaga bezpieczne przepłynięcie przez ciemności, ulewy i mgły, pozwalając wykryć i ominąć zagrożenia – od wysp, gór lodowych i statków, po okruchy lodu i sieci rybackie.
Trudne warunki
Bardzo prawdopodobnym jest spotkanie na naszej trasie trudnych warunków pogodowych, w których będzie można sprawdzić swoje umiejętności i przetestować wiedzę w praktyce. Oczywiście, nauka rozpoczyna się o krok wcześniej: bo przede wszystkim sprawdzimy, czy da się tak zaplanować trasę, żeby ryzyko spotkania takich warunków zminimalizować.
Wschody i zachody
Gra barw słońca znajdującego się nisko nad widnokręgiem, zarówno na niebie i chmurach, jak i na tafli morza – tworzy niezwykły spektakl, który można powtarzać wciąż, i wciąż, i nigdy się nim nie znudzić, a zawsze za nim tęsknić…
Wyspy
Wyspy są szczególnymi miejscami, do których często ciężko dotrzeć inaczej, niż jachtem. Na niektórych postawiono niewielkie pomosty, by umożliwić zacumowanie, na inne zejść można wyłącznie desantując się na plażę. To gratka dla miłośników ciszy i natury, którzy lubią uciekać od zgiełku cywilizacji.
Zaciszne miejsca
Na naszej trasie nie zabraknie cichych, ukrytych zakątków, o istnieniu których niewielu wie, niewielu się nimi interesuje. Miejsca zachwycające, magiczne, samotne.
Zadania nawigacyjne
Trasa rejsu wymaga odpowiedniego zaplanowania i przygotowania, w które zaangażowani zostaną wszyscy chętni. Nawigujemy na mapach elektronicznych i papierowych, z użyciem rozmaitych urządzeń, od kompasu satelitarnego i radaru po sekstant.
Zorze polarne
Niesamowity, kolorowy spektakl na niebie może przydarzyć się każdej nocy – należy go pilnie wypatrywać, żeby nie przespać!