OC-B/24/26 i BF/24/26
Na krawędź świata
Dookoła Svalbardu i przez Morze Barentsa
OC-B/24/26 i BF/24/26
NA KRAWĘDŹ ŚWIATA
Dookoła Svalbardu i przez Morze Barentsa
Ruszamy tam, gdzie nie ma nic. Gdzie przed nami było niewielu. Gdzie piękno Arktyki miesza się z jej pierwotną, dziką naturą. Gdzie jest lód, zdradzieckie skały i niedźwiedzie polarne strzegące swoich terytoriów. Płyniemy do krainy ciszy, śniegu, otwartych przestrzeni.
Opłynięcie wszystkich wysp archipelagu prawą burtą – czyli w taki sposób, żeby nikt nie miał wątpliwości, że opłynęliśmy całość. Ponieważ tylko takie rozwiązanie nas interesuje, nie uznajemy półśrodków. Wszystkie wyspy znaczy wszystkie, nie prawie wszystkie. To nie jest wyjazd turystyczny, to wyprawa na której trzeba będzie zderzyć się z trudnościami, których ktoś kto nigdy nie był w tak dalekich i dzikich rejonach polarnych nawet sobie nie wyobraża.
Popłyniemy tam, gdzie nie sięgają nawet jednostki ratownicze. Całkowicie poza zasięg. Będziemy tylko my, nasze dwa jachty i Arktyka.
Ponadto, będziemy płynąć tak długo na północ, aż lód bezapelacyjnie zagrodzi nam drogę, i dalsza żegluga ze względu na sytuację meteorologiczną lub lodową stanie się niemożliwa. Czy zatrzyma nas już za 81°, 82° czy pozwoli dotrzeć aż do 84° lub nawet 85°? To okaże się dopiero na trasie.
W tę wyprawę popłyniemy Oceanem B, który od lat pływa po wodach Arktyki, wielokrotnie opływał wyspy archipelagu Svalbardu i wyruszał w daleką drogę na północ bijąc arktyczne rekordy – był nawet powyżej 84°. Zapewni on nam komfort i bezpieczeństwo na tej trudniej trasie. Razem z nim popłynie szybka Belle Fontaine, luksusowa i prawie 25-metrowa jednostka z długą historią regat, przystosowana do pływania po wodach polarnych.
Zwieńczeniem rejsu będzie przejście Morza Barentsa, które o tej porze roku potrafi pokazać pazur i stanowi wciąż jeden z trudniejszych akwenów dla żeglarzy.
Rejs ma charakter wyprawowy. Oznacza to, że będzie obarczony dużą ilością wyrzeczeń i koniecznością podporządkowania się pod surowe zasady ekspedycyjnego żeglarstwa. Na jachtach zasoby wody i paliwa są ograniczone, z każdym problemem musimy sobie poradzić samodzielnie. Jednostki biorące udział w wyprawie potrafią być autonomiczne długimi tygodniami ale tylko pod warunkiem, że są odpowiednio zarządzane.
Zaokrętowanie
10.09.2026 w Longyearbyen
Wyokrętowanie
25.09.2026 w Tromsø
Długość rejsu
15 nocy
Szacowany dystans
1200 Mm
Jachty
MSY Ocean B i SY Belle Fontaine
Charakter rejsu
wyprawa
Język na pokładzie
polski, angielski, niemiecki
Cena
od 2720 €
Podana kwota jest ceną końcową rejsu. Jedyne dodatkowe koszty to dojazd i ubezpieczenie.
Szczegóły ceny i rabaty dla stałych klientów – TUTAJ.
Warianty i ceny
Ocean B | Belle Fontaine | |
Cena bazowa | 3200€ | 3600€ |
Dla osób płynących jako załoga szkolna*, posiadających stopień żeglarski | 3040€ | 3420€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających STCW | 2980€ | 3500€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających JSM oraz STCW | 2890€ | 3240€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających KJ oraz STCW | 2720€ | 3060€ |
Cała kabina na wyłączność dla 1 osoby | 5440€ | 6120€ |
Czarter całego jachtu | sprawdź | sprawdź |
* Wymagania dla członka załogi stałej i szkolnej: przeczytaj.
Opis rejsu
Lodowiec Austfonna
Bezkresny lodowiec, o potężnym czole i pionowych ścianach wpadających prosto do wody na niezwykle długiej ścianie. To miejsce niezwykle spektakularne, o którym marzy każdy kto chociaż raz miał styczność z Arktyką. Dopłynięcie do niego to zawsze niebezpieczna trasa, dostępna przez bardzo niewielką część roku. Ponadto brzegów lodowca chronią niezliczone góry lodowe, growlery i mrowie mniejszych okruchów, więc samo zbliżenie się do ściany jest nie lada wyzwaniem.

Do granicy lodu
Jak długo trzeba płynąć na północ, żeby skończyła się żeglowna mapa? Nie można tego dokładnie przewidzieć. Wszystko zależy od warunków w danym sezonie ukształtowanych różnymi czynnikami. Być może uda się stawić czoła światowym rekordom i przejść 84°, a być może jeszcze przed 82° zatrzyma nas zbyt gęsty pak lodowy i zmusi do zawrócenia. Nie będziemy tego wiedzieć, dopóki się tam nie znajdziemy. Jedno jest pewne – dotrzemy tak wysoko, jak to tylko możliwe!

Poza zasięg wszystkiego

Wschodni Svalbard
Na wschodnią stronę Spitsbergenu wybierają się nieliczni. Ciągną ich albo cele naukowe, albo obowiązki, albo chęć przygody – jak nas. Płyniemy tam, ponieważ tam nic nie ma. Ponieważ niewielu było tam przed nami. Ponieważ będziemy w miejscach zupełnie dziewiczych, nieznanych, nie opisanych na mapach i w przewodnikach. Gdzie będziemy zdani wyłącznie na siebie, ponieważ w promilu setek mil ma nic i nikogo.
Kilka razy w ubiegłych sezonach zrobiliśmy podobną trasę. Ale to wcale nie znaczy, że dokładnie znamy akwen i nic nas nie zaskoczy. Wręcz przeciwnie – dzięki temu wiemy ile tam jest jeszcze do odkrycia i wracamy raz za razem.

Królestwo dzikich zwierząt

Wieloryby
Potęga mórz i oceanów, największe osiągają długość nawet 30 metrów, chociaż występuje bardzo duże zróżnicowanie wśród wielorybów i większość tych pływających w wodach Svalbardu jest znacznie mniejsza – ale nie mniej warta uwagi!

Morze Barentsa

Ocean B i Belle Fontaine
Płyniemy dwoma komfortowymi i zapewniającymi swoim załogom bezpieczeństwo jachtami o długości całkowitej przekraczającej 20m, które mogą pływać po wszystkich akwenach bez ograniczeń w wietrze i fali. Odpowiednio zarządzane pozwalają na całkowitą autonomię nawet przez kilka miesięcy. Wachty nawigacyjne pełnione są z zamkniętej, ogrzewanej sterówki. Ocean B to prawdziwy weteran svalbardzkich wypraw. Wraca na ten akwen co roku, co roku odkrywając niezwykłe miejsca, gdzie nie było nikogo przed nim. Belle Fontaine to luksusowy regatowy jacht, przebudowany i wyposażony odpowiednio pod rygory pływania po wodach polarnych.
