Nurkowe safari w Arktyce
OC-B/08/22
Data wyprawy: | 30.05.2022 do 07.06.2022 |
Ilość dni: | 8 |
Trasa wyprawy: | z Longyearbyen do Longyearbyen |
Stopień trudności: | Średni |
Underwater Polar Explorers
Sail & Diving
Spitsbergen 2022
„Z przyrodą rejonów polarnych jest jak z dryfującymi górami lodowymi – tylko niewielka jej część jest widoczna dla każdego, reszta ….. reszta skrywa się pod powierzchnią wody”
Na Ziemi jest coraz mniej nieodkrytych, nieodwiedzonych przez człowieka miejsc. Jednym z takich są rejony polarne. Masowa turystyka rozprzestrzenia się również tutaj, jednak to czym chcemy was zainteresować jest turystyka kwalifikowana, wyprawy w nieznane, które pozwolą na spełnienie dziecięcych marzeń i sprawdzenie się w trudnych warunkach. Żeglowanie po morzach arktycznych jest jednym z dobrych przykładów, jednak jeśli dołożymy do tego nurkowanie, to możemy poczuć się jak prawdziwi odkrywcy. Tych miejsc pod wodą najczęściej nikt przed nami nie widział.
Dlaczego warto z nami pojechać? Powodów jest wiele: podróż jachtem w odległe rejony polarne, towarzystwo ludzi ciekawych świata (żeglarzy, nurków, naukowców), którzy ciekawie opowiadają o swoich pasjach i otaczającym nas świecie, nieskażone obecnością człowieka surowe i przepiękne krajobrazy, ogrom gór, lodowców, kolonie ptasie, stada reniferów, lisy polarne, foki, morsy, wieloryby oraz niedźwiedzie polarne. To wszystko pozostawia wspomnienia na lata. Jak dołoży się do tego to co zobaczymy pod wodą: arktyczne rafy bogate w kolorowe ukwiały, wachlujące wodę drobne wąsonogi, jeżowce, rozgwiazdy, wężowidła, lasy laminarii z żyjącymi wśród nich krabami, pustelnikami, drobnymi krewetkami, ślimakami także przedstawicielami barwnych ślimaków nagoskrzelnych, płaszczkami, przerażającymi w wyglądzie kur diabłami, zębaczami, swobodnie pływającymi w toni wodnej gigantycznymi arktycznymi meduzami festonowymi, kosmicznymi żebropławami, aniołkami morskimi, możliwość nurkowania pod lodem morskim czy też przy stromo opadających na setki metrów ścianach skalnych to wspomnienia będą praktycznie nie do zatarcia. Jeśli wyobrażasz sobie, że pełen barw świat podwodny jest możliwy tylko w ciepłych wodach to się mylisz. Zimne wody polarne są praktycznie tak samo bogate i ciekawe, a może nawet ciekawsze o czym możecie przekonać się sami.
Kontakt:
Wszelkie pytania związane z wyprawą oraz zgłoszenia prosimy o kierowanie poprzez:
e-mail: kontakt@natango.pl (Andrzej Górajek – zgłoszenia na wyprawę, zapytania związane z jachtem, planem wyprawy, dotyczące rejonu północnej Skandynawii), mmosk@wp.pl (Mateusz Moskalik – zapytania związane z planem wyprawy, nurkowaniem), adam@hanczatech.pl (Adam Słucki – zapytania związane z nurkowaniem)
Termin: 30.05.2022 do 07.06.2022
Cena : ZAPYTAJ O CENĘ
pobyt na jachcie wraz ze wszelkimi kosztami (w odróżnieniu od wielu wypraw żeglarskich nie ma żadnych ukrytych dodatkowych kosztów) zawierającymi między innymi:
Co jest zwarte w cenie katalogowej:
➔ Opieka doświadczonego kapitana
➔ Opiekun/przewodnik grup nurkujących doskonale znający specyfikę akwenu
➔ Prowiant do przygotowywania posiłków
➔ Miejsce w kabinie dwu- lub trzyosobowej
➔ Pakiet podstawowy: prześcieradło, poduszka, poszewka na poduszkę, koc (dopłacając 30 zł można otrzymać kołdrę, poszwę na kołdrę, ręcznik kąpielowy)
➔ Korzystanie z naszego wspólnego sprzętu: ponton, raki na buty, sprzęt wędkarski.
➔ Wyposażenie dla nurków: sprężarka do ładowania butli, uchwyty na butle, platforma rufowa, balast i pasy balastowe, zestawy butlowe z zaworami DIN (twinset: 2×7 l, 2×10 l, 2×12 l). Nabijanie tylko powietrzem.
➔ Sprzęt ochrony osobistej
➔ Wszystkie wydatki związane z jachtem, takie jak olej napędowy, gaz, opłaty portowe itp.
➔ Sprzęt ochrony osobistej
➔ Obowiązkowe indywidualne ubezpieczenie od kosztów ratownictwa (pomagamy załatwić, to koszt ca 80 zł/tydzień)
➔ Ubezpieczenie NNW
W cenie katalogowej nie jest zawarte:
➔ Dojazd do portu zaokrętowania i powrót z portu wyokretowania
➔ W rejsie nie ma kucharza. Członkowie załogi, na zasadzie rotacji, przygotowują posiłki
➔ Opcjonalne posiłki w kawiarniach / restauracjach.
➔ Wejście do galerii, muzeów itp.
➔ Obowiązkowego indywidualnego ubezpieczenia nurkowego oraz opcjonalnego ubezpieczenia Zdrowotnego, turystycznego, podróżnego, od anulowań
➔ Napoje takie jak wino, piwo (tak, podczas postojów pijemy piwo i wino na pokładzie, ale przywozimy własne)
➔ Indywidualnego sprzętu do nurkowania, poza tym co wymieniono w części „Co jest zwarte w cenie katalogowej”
➔ wypożyczenia sprzętu nurkowego poza wymienionym w pakiecie (wypożyczenie brakującego sprzętu nurkowego możliwe u nas przed wyjazdem)
➔ szkoleń nurkowych, nurkowań treningowych i sprawdzających (w razie potrzeby istnieje możliwość ich realizacji u nas przed wyjazdem)
➔ wypożyczenie sprzętu nurkowego poza wymienionym w pakiecie (wypożyczenie brakującego sprzętu nurkowego możliwe u nas przed wyjazdem)
➔ szkoleń nurkowych, nurkowań treningowych i sprawdzających (w razie potrzeby istnieje możliwość ich realizacji u nas przed wyjazdem)
Ogólny program wyprawy:
➔ Dzień 1 Przylot i mustrowanie
➔ Dzień 2 Isfjord
➔ Dzień 3 i 4 Bellsund
➔ Dzień 5 I 6 Hornsund
➔ Dzień 7 powrót do Longyearbyen
➔ Dzień 8 Longyearbyen wymustrowanie
Poniższy program jest przykładowy. Realizacja każdej z wypraw żeglarskich uzależniona jest od pogody. Program rejsu może być zmieniony i dopasowany do panujących warunków atmosferycznych.
planowany program wyprawy:
Program rejsu i nurkowań:
Dzień 1 – bagaże będzie można dostarczyć na jacht w niedzielę w dowolnej chwili, jednak zaokrętowanie ze względów technicznych (przygotowanie jachtu do rejsu po poprzedniej załodze) będzie możliwe po godzinie 16.00. Po zaokrętowaniu omówione zostaną zasady bezpieczeństwa w trakcie rejsu, nurkowań i przebywania w terenie.
Dzień 2 – Dopłyniemy do jednej z zacisznych zatok w rejonie Isfjorden, gdzie dopasujemy dla każdego sprzęt i wykonamy pierwsze nurkowanie. Od tego momentu zacznie się eksploracja trudno dostępnego, dotychczas rzadko oglądanego, tajemniczego podwodnego świata Arktyki.
Dzień 3-6 – Przez kolejne 4 dni będziemy się przemieszczać od zatoki do zatoki w celu eksploracji podwodnego świata Spitsbergenu. W planie mamy działania w rejonie trzech fiordów: Isfjorden (np.: rejon Wikinsbukta, Trygghamna, Ymerbukta, Tangvika, Fuglefjella, Røvigflaket), Bellsund z Van Mijenfjorden i Van Keulenfjorden (np.: rejon Van Muydenbukta, Akseløya, Snekkevika, Malbukta, Bourbonhamna, Dunderbukta), Hornsund (np.: rejon przedpoli lodowców Torell, Isbjørnhamna, Burgerbukta, Gåshamna, Palffyodden). Nie uda nam się odwiedzić wszystkich tych lokalizacji, selekcji miejsc nurkowych dokonamy w trakcie wyprawy uwzględniając warunki pogodowe (wiatr), stan morza (falowanie, zlodzenie, przejrzystość wody), doświadczenie uczestników wyprawy oraz dyskusje z uczestnikami nurkowań. Poza nurkowaniem jedną z większych atrakcji będzie podziwianie krajobrazów i przyrody Spitsbergenu.
Dzień 7 – rejs powrotny z fiordu Hornsund do Longyearbyean.
Dzień 8 – wyokrętowanie z jachtu do godziny 12.00. Po wyokrętowaniu, w zależności od zaplanowanego lotu powrotnego, znajdzie się czas na zwiedzenie Longyearbyean oraz zakupienie pamiątek.
Ze względu na warunki pogodowe (wiatr i falowanie), zlodzenie fiordu (dryfujący pak lodowy) plan wyprawy może ulec zmianie. Wszelkie zmiany będą na bieżąco omawiane z uczestnikami wyprawy i zmienione na takie aby nie zmniejszyły atrakcyjności całej wyprawy.
Spis treści:
> Jak się dostać do/z Oslo, Tromso
> Bezpieczeństwo i codzienne życie na jachcie
> Jedzenie i gotowanie
> Zakwaterowanie i udogodnienia
> Zdrowie
> Co zabrać na rejs
> Czego oczekujemy od uczestników
Informacje praktyczne
Warunki nad i pod wodą, bezpieczeństwo w trakcie nurkowania:
Majowy termin wyprawy pozwoli na zobaczenie Spitsbergenu jeszcze w zimowej szacie. Na zboczach górskich jest śnieg, zatoki w głębi fiordu są często jeszcze zamarznięte, od czół lodowców odłamują się bryły lodowe. Jest to okres kiedy przyroda budzi się do życia. Na lądzie wraz z zanikiem śniegu pojawia się tundra z kolorowymi kwiatami. Będziemy mogli zaobserwować liczne kolonie ptaków rozpoczynających okres lęgowy, renifery i lisy polarne zmieniające swoją szatę z zimowej na letnią. W wodach fiordów jest spora szansa na spotkanie fok, morsów, biełuch oraz wielorybów. Przy odrobinie szczęścia jest szansa na zobaczenie niedźwiedzia polarnego.
Pod względem temperatury okres ten można określić jako „przejście przez zero” i takiej temperatury powietrza należy się spodziewać. Możemy spodziewać się praktycznie każdych warunków: od całkowicie bezchmurnego nieba, do pełnego zachmurzenia, a nawet opadów śniegu i/lub deszczu ale na szczęście w tym okresie mało intensywnych. Jednym z potencjalnych problemów jest silny wiatr, nawet do 20 m/s, który w znaczący sposób obniża odczuwalną temperaturę.
Temperatura wody, podobnie jak powietrza, będzie w pobliżu 0°C, nawet ujemna (do -2°C ze względu na zasolenie). Może występować silne zafalowanie. Jednak ilość proponowanych miejsc na nurkowanie jest na tyle duża aby dokonać selekcji i znaleźć zatokę osłoniętą od wiatru i falowania.
Najważniejszą zaletą tej wyprawy, odróżniającą ją od innych ofert wypraw nurkowych, są warunki panujące pod wodą. Pomimo utrudnień jaką jest niższa temperatury powietrza i wody niż w okresie letnim, mamy do czynienie z bardzo przejrzystą wodą. Problemy z zawiesiną mogą być tylko w pobliżu ujść najbardziej aktywnych rzek roztopowych, w pobliżu czół lodowych oraz po okresie intensywnego falowania. W okresie późniejszym (od drugiej połowy czerwca, przez całe lato aż do zimy) koncentracja zawiesiny, która jest transportowana z lądu poprzez rzeki i wypływy wód z lodowca, znacząco ogranicza przejrzystość wody, nawet do poniżej 1 metra. Na nurkowania wybierzemy miejsca gdzie przejrzystość wody sięga kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu metrów. Pod wodą, poza komunikacją oraz doświetleniem obserwowanych obiektów i organizmów podwodnych, nie będzie potrzeby używania światła.
Zatoki w głębi fiordu mogą być zamarznięte, jest więc szansa na nurkowania podlodowe (uzależnione od doświadczenia uczestników wyprawy). Ze względu na cielenie się lodowca (odłamywanie kawałów lodu do wody), obracanie się dryfujących swobodnie gór lodowych nie będziemy nurkowali w ich pobliżu. Nie prowadzimy także nurkowań w miejscu gdzie zaobserwujemy niedźwiedzie polarne lub morsy – zwierzęta ta mogą być niebezpieczne pod wodą.
Kto może wziąć udział:
W wyprawie może wziąć udział każdy nurek spełniający poniżej wypisane minimalne wymagania nurkowe. Zachęcamy osoby niepewne swoich umiejętności, po długiej przerwie w nurkowaniu, inwestujące w nowy sprzęt przed wyprawą o skontaktowanie się z osobami prowadzącymi nurkowania. W trakcie wyprawy nie będzie czasu na nurkowania szkoleniowe lub testujące. W razie potrzeby zalecane jest niezależne ich zorganizowanie przed wyjazdem.
Pamiętajmy także, że wyprawa odbędzie się na jachcie ekspedycyjnym przystosowanym do nurkowania, a nie łodzią z pełną obsługą i załogą dedykowaną do kilkudniowych safari nurkowych. Każdy uczestnik wyprawy będzie musiał podejmować dodatkowe wyzwania jak prace pokładowe kierowane przez kapitana czy też wspólne przygotowanie posiłków. Będzie więc czas na sprawdzenie się nie tylko jako nurek, ale także jako żeglarz czy też kucharz.
Minimalne wymagania nurkowe:
- uprawnienia pozwalające nurkować co najmniej do 30 metrów
- szkolenie na suchy skafander
- szkolenie na zestaw butlowy – twinset
- szkolenie/praktyka w nurkowaniu z łodzi
- szkolenie/praktyka w nurkowaniu w morzu
Sprzęt nurkowy jaki powinni posiadać uczestnicy:
- jacket nurkowy typu skrzydło z workiem dedykowanym do zestawu butlowego – twinset
- zestaw automatów nurkowych do zestawu butlowego – twinset dedykowany na zimne wody
- suchy kombinezon nurkowy z suchymi rękawicami (zalecane posiadanie zapasowych rękawic)
- ocieplacz i rękawice docieplające na zimne wody (dobrym rozwiązaniem jest posiadanie ogrzewania elektrycznego)
- dobrze izolujący kaptur neoprenowy (nie mniej niż 5 mm)
- płetwy, bojka ze szpulką, przyrząd do cięcia, kompas, komputer nurkowy, maska nurkowa (zalecane posiadanie maski zapasowej), oświetlenie, kieszenie balastowe do własnego jacketu i/lub pas balastowy i/lub pasy do mocowania balastu na butlach, wszelkie niezbędne baterie, akumulatorki, ładowarki
- osoby fotografujące i filmujące pod wodą mogą zabrać ze sobą sprzęt fotograficzno-filmowy (główna tematyka zdjęć podwodnych to organizmy morskie – makro)
Ważna jest dobra znajomość i wcześniejsze opływanie się z własnym wyposażeniem nurkowym, gdyż morskie warunki polarne nie są dobrym miejscem na szkolenia i testowanie nowego sprzętu.
Zaplecze hotelowe i zabezpieczenie techniczne:
W trakcie tygodniowej przygody naszym domem i pływającą bazą nurkową będzie wygodny jacht wyprawowy OCEAN B. Komfort nurkowania umożliwia platforma nad powierzchnią wody w części rufowej jachtu, ponton ze sztywnym dnem, wyznaczone miejsce do suszenia skafandrów nurkowych oraz przechowywania wyposażenia nurkowego (nie ma potrzeby trzymania go w kajutach). Jacht wyposażony jest w sprężarkę nurkową o wydajności 180 l/min, 10 zestawów butlowych – twinset wraz z balastem oraz zestaw tlenowy z 11 litrową butlą z tlenem. Jacht OCEAN B prowadzony przez doświadczonego kapitana gwarantuje bezpieczną żeglugę. Ten komfortowy, ponad 20 metrowy jacht żaglowo-motorowy przystosowany jest do zabrania do 17 osób. Ze względu na komfort liczba ta jest ograniczona do 8 (maksymalnie 10) uczestników, 2 przewodników nurkowych, 1 kapitana. Jacht wyposażony jest w 5 niezależnych kabin (dwu- i trzyosobowych), 4 łazienki, obszerną mesę, świetnie wyposażony kambuz. Wszystkie pomieszczenia na jachcie są ogrzewane. Jacht wyposażony jest w pościel, jednak należy zabrać ze sobą własne poszewki lub śpiwór. Uczestnicy rejsu nurkowego biorą czynny udział w pracach jachtowych kierowanych przez kapitana oraz w przygotowaniu wspólnych posiłków.
Jak się dostać do/z Oslo, Tromso, Longyearbyen
Z Polski najprościej i najtaniej – samolotem. Tromso i Oslo Gardermoen są bardzo dobrze skomunikowane tanimi liniami lotniczymi. Do/z Longyearbyen samoloty zawsze odlatują/lądują z Oslo Gardermoen. Warto rozważyć podróż z Berlina. Z Berlinem są dobre połączenia z kilku miast Polski. Natomiast z Berlina do Longyearbyen i odwrotnie można podróżować na jednym bilecie i mimo przesiadki w Oslo, nie trzeba się martwić o bagaż. Zostaje on automatycznie przekierowany do docelowego samolotu. We wszystkich norweskich miastach pomiędzy lotniskiem a centrum jeżdżą Flybusses, często są dodatkowe autobusy miejskie, kolej. Ponieważ nasz jacht zwykle stoi w centrum miasta, przy miejskich kejach, zawsze łatwo jest się dostać z i na lotnisko.
W samym Longyearbyen odległość pomiędzy lotniskiem a portem to zaledwie kilka minut jazdy samochodem, prostą drogą. Nie polecamy jednak odbywania spaceru. W tym rejonie zdarzają się spotkania z niedźwiedziem polarnym i niestety mogą skończyć się one tragicznie.
Bezpieczeństwo i codzienne życie na jachcie
„Ocean B” to duży, stalowy, wygodny i bezpieczny jacht. Jest przystosowany do pływania po wodach Arktyki. Każdy uczestnik ma przypisaną do siebie kamizelkę ratunkową, która nie utrudnia poruszania się, ale w razie wypadnięcia do wody automatycznie napełnia się gazem i utrzymuje człowieka wodzie. Na pokładzie jest 20 osobowa tratwa ratunkowa. Podczas trudnych warunków lub jeżeli ktoś odczuwa taką potrzebę, podczas przebywania na pokładzie jachtu można się przypiąć do relingu za pomocą specjalnych pasów (zwanych wąsami). Dodatkowym zabezpieczeniem podczas ew. bardzo trudnych warunków są specjalne indywidualne czujniki, które w razie wypadnięcia za burtę się uruchamiają i powiadamiają o tym sterującego. Poza indywidualnymi środkami ratunkowymi, na jachcie są inne, elektroniczne środki ochrony, wymagane prawem i atestowane. Pierwszego dnia pobytu na jachcie przeprowadzamy szkolenie z zasad bezpieczeństwa, zapoznajemy z jachtowymi urządzeniami. Kapitan i załoga stała jachtu (jeżeli w tym rejsie płynie) cały czas czuwa nad bezpieczeństwem.
Nasz etatowy kapitan jest bardzo doświadczonym żeglarzem, który od kilku lat pływa po Arktyce.
Pierwszego dnia pobytu wszyscy uczestnicy zostają podzieleni na stałe zespoły tzw. wachty. Wyróżniamy wachty nawigacyjne i wachty kambuzowo-gospodarcze. Wachta nawigacyjna polega na obsłudze jachtu podczas płynięcia: sterowanie, stawianie żagli, obserwacja otoczenia. Wachta nawigacyjna trwa zwykle 4 godziny, a po niej jest 8 godzinny odpoczynek. Wachta kambuzowo-gospodarcza ma za zadanie przygotowywanie posiłków, dbanie o czystość w pomieszczeniach wspólnych, dokonywanie drobnych napraw zleconych przez kapitana lub oficera wachtowego. Wachta kambuzowo-gospodarcza trwa 24 godziny i przypada co kilka dni.
Do manewrów portowych wychodzi cała załoga.
Na wachtę wychodzi się kilka minut przed czasem, tak by spokojnie i w skupieniu przejąć obowiązki.
Podczas wachty nawigacyjnej nie czyta się książek, nie gra, nie rozmawia przez telefon itp. Od obserwacji otoczenia i utrzymania kursu zależy życie wszystkich na pokładzie.
W dozwolonych prawem ilościach tolerujemy na pokładzie alkohol, pity wyłącznie w portach, gdy wszyscy są bezpieczni. Narkotyki w żadnej postaci nie są tolerowane i jest zakaz wnoszenia ich na pokład jachtu.
Palenie papierosów/fajki jest dozwolone wyłącznie na pokładzie, poza sterówką, od strony zawietrznej. Każdorazowe wyjście na pokład i powrót muszą być zgłaszane oficerowi wachtowemu, pełniącemu w tym momencie służbę.
Wszystkie rzeczy na jachcie mają swoje ustalone miejsce i bezwzględnie po użyciu muszą wrócić na to samo miejsce. Dlaczego? Po pierwsze w nagłych przypadkach nie może być sytuacji, że zamiast coś wziąć z wiadomego miejsca zaczyna się szukanie. Po drugie luźno leżące rzeczy, gdy jachtem buja mogą przelecieć i po drodze kogoś skaleczyć. Niejeden jacht zatonął, bo przysłowiowe zapałki nie leżały na swoim miejscu i nie jedna osoba straciła zdrowie, bo została np. ugodzona niedbale odłożonym nożem.
Instalacja wodno-kanalizacyjna na jachcie tylko pozornie jest taka sama jak w mieszkaniu. Na jachcie wszystkie rury mają dużo mniejszą średnicę, są zamontowane pompy. Trzeba bezustannie dbać by nie były zapchane. Dlatego pod żadnym pozorem nie wolno do zlewów czy toalet wrzucać odpadków, fusów, włosów, chusteczek, papieru toaletowego, patyczków itp. Do tego służą kosze na śmieci. Z tego samego powodu trzeba dbać by drobne przedmioty, papierki, chusteczki itp. nie przedostały się pod podłogę. Na jachcie są zamontowane pompy, które opróżniają zenzy. Jeżeli pompa zostanie uszkodzona powstaje poważne zagrożenie dla jachtu.
W Arktyce jesteśmy gośćmi. Obowiązuje nas szczególna dbałość o środowisko naturalne. Nie zostawiamy nigdzie śmieci, nie drażnimy zwierząt, nie dokarmiamy ich. Poruszanie się po lądzie jest możliwe tylko w zwartej grupie, pod opieką osoby posiadającej broń i przeszkolonej w zakresie ochrony.
Pływanie po wodach Arktyki jest wyzwaniem, zawsze niesie ze sobą pewne ryzyko. Nasza dbałość o jacht i doświadczenie kapitana pozwalają to ryzyko minimalizować. Jeżeli mają Państwo dodatkowe pytania – prosimy o kontakt.
Jedzenie i gotowanie
Na naszych rejsach każdy ma swój wkład w prace na jachcie, wszyscy podczas pobytu na jachcie zmieniają się w kambuzie. Staramy się by zakupiony przez nas prowiant pozwalał na przygotowanie domowych, smacznych i zdrowych posiłków. Kambuz jest wyposażony w wiele urządzeń AGD ułatwiających gotowanie. Świeże ryby, złapane podczas rejsu uzupełniają menu. Dużym udogodnieniem jest ujęcie wody zaburtowej w kambuzie, dzięki temu oszczędzamy wodę słodką. Smażenie ryb jest zabronione w kambuzie. Do tego służy osobna kuchenka i smażenie się odbywa na pokładzie lub na lądzie.
Jeśli masz alergie lub preferencje, daj nam znać w formularzu rejestracyjnym, a my weźmiemy to pod uwagę.
Zakwaterowanie i udogodnienia
Na jachcie są kabiny 2 i 3 osobowe i 4 łazienki. Poduszka, powłoczkę na nią, prześcieradło, koc – to zapewniamy my. Każdy uczestnik przywozi swój śpiwór lub powłokę na kołdrę (kołdrę można wypożyczyć naszą). Za dodatkową opłatą można zamówić kołdrę z powłoką oraz ręczniki. W kabinach są półki i szafki w których pomieszczą się rzeczy osobiste. W każdej kabinie jest port USB i nie ma problemu z ładowaniem np. telefonów. Kabel trzeba mieć własny.
Obszerna mesa jest pomieszczeniem wspólnym dla całej załogi. Mamy małą bibliotekę z książkami, gry planszowe, karty. Jest też do dyspozycji gitara.
Na całym jachcie jest ciepło jak w domu, zapewnia je olejowy piec CO i grzejniki w każdym pomieszczeniu. Na dłuższe wyprawy nie ma potrzeby zabierania większej ilości ubrań. Mamy pralkę i można z niej skorzystać.
Zdrowie
Wszyscy członkowie załogi stałej posiadają podstawowe przeszkolenie medyczne. Pod telefonem są nasi lekarze medycyny rodzinnej. Na pokładzie jest dobrze wyposażona apteczka z lekarstwami i opatrunkowa. Z lekarstw korzystamy tylko w sytuacjach nagłych, po konsultacji z lekarzem. Prosimy, by każdy uczestnik pamiętał o swoich dolegliwościach i zabrał ze sobą swoje leki. Osoby z chorobami przewlekłymi są proszone o wypełnienie ankiety podczas zapisywania się na rejs. Kapitan musi wiedzieć jak zareagować w sytuacji nagłej. Jeżeli wiesz, że cierpisz na chorobę lokomocyjną – ew. lekarstwa, plastry zabierz ze sobą. My na pokładzie takich leków nie mamy. Proponujemy kandyzowany imbir, który jest składnikiem leków na chorobę lokomocyjną. Tzw. choroba morska nie musi objawiać się wymiotami. To może być biegunka – weź to pod uwagę kompletując swoją apteczkę podróżną.
Bardzo prosimy o nieużywanie na jachcie kosmetyków o intensywnym zapachu (perfumy, dezodoranty, płyny po goleniu). O ile na lądzie nie zwracamy większej uwagi na zapach, to na jachcie jest to już problem. Intensywny zapach może powodować ból głowy, może być impulsem do choroby lokomocyjnej.
Co zabrać na rejs
Każdy przed rejsem zastanawia się, co zabrać na rejs. Dobrze jest przed pakowaniem sporządzić sobie listę i wg niej przygotować się do wyjazdu. Poniżej przedstawiamy Państwu sugestie co zabrać w rejs, oparte na naszym doświadczeniu. Listy nie można traktować jako kompletnej w 100%. Spis zależy od charakteru konkretnego rejsu oraz Państwa indywidualnych potrzeb.
• DOKUMENTY:
dowód osobisty/paszport – prosimy zwrócić uwagę na datę ważności dokumentu, patent żeglarski/książeczkę żeglarską, ubezpieczenie EKUZ oraz dodatkowe indywidualne ubezpieczenie od kosztów ratownictwa na morzu, dokumenty uprawniające do zniżek (np. leg. studencka), kartę płatniczą / gotówkę w walucie odwiedzanych państw
• LEKI / KOSMETYKI itp.
indywidualne lekarstwa (zalecamy zabranie zapasu na 2-3 dni więcej niż przewidywany czas trwania rejsu oraz zalecamy dołączyć kartkę z opisem zażywania), środki p/bólowe, ew. leki na chorobę lokomocyjną, zapasowe okulary korekcyjne, okulary p/słoneczne, krem z filtrem p/słonecznym, antyperspirant, pasta do zębów + szczoteczka, przybory do golenia, grzebień, szampon itp., kremy/balsamy, ręczniki, myjki, chusteczki mokre, zapas podpasek (nawet jak nie przewidujemy potrzeby używania, zmiana klimatu i podróż potrafi wiele zmienić)
• UBRANIA
wygodne spodnie – 2 szt., podkoszulki, bielizna, piżama, ciepłą odzież – polar, ciepłe spodnie, ciepła kurtka, czapkę, rękawiczki itd. Nie jest wymagane posiadanie sztormiaka, sterujemy z osłoniętej sterówki i wychodzimy tylko do manewrów. Na jachcie jest ciepło (+20)
• OBUWIE
wygodne obuwie sportowe, z jasną, antypoślizgową podeszwą, dobrze trzymające się na nodze – do poruszania się po pokładzie – 1 para (Nie dopuszczamy do chodzenia po pokładzie w klapkach lub boso), wygodne obuwie na spacery, zalecamy zabranie kaloszy lub buty tzw. trekkingowe.
• POZOSTAŁE
torba, worek żeglarski lub plecak bez stelaża (na jachcie nie ma miejsca na przechowywanie walizek), mały plecak na wędrówki, smycz do telefonu, sznurek do okularów, woreczki strunowe do przechowywania dokumentów, lekarstw, worek na brudne ubrania, latarka + zapasowe baterie, ładowarka do telefonu itp., śpiwór lub powłokę na kołdrę.
• NIE ZABIERAMY NA REJS
drogich ubrań, drogiej biżuterii, cennych urządzeń elektronicznych, które nie są odporne na kontakt z wilgocią,
papierosów ponad ilość dozwoloną przepisami wwozowymi do odwiedzanych państw,
obowiązuje całkowity zakaz wnoszenia na pokład jachtu narkotyków i.t.p.
Czego oczekujemy od uczestników
udziału w rutynowych czynnościach na pokładzie jachtu, niezależnie od tego, czy jest to nawigacja, manewry portowe, gotowanie, sprzątanie lub w innych w razie potrzeby. Nasze rejsy wymagają trochę wysiłku od wszystkich uczestników – i trzeba być otwartym na wkład pracy i trochę otworzyć się towarzysko. Poglądy polityczne i religijne zostawiamy na lądzie.
Kontakt:
Wszelkie pytania związane z wyprawą oraz zgłoszenia prosimy o kierowanie poprzez:
e-mail:
kontakt@natango.pl (Andrzej Górajek – zgłoszenia na wyprawę, zapytania związane z jachtem, planem wyprawy, dotyczące rejonu Spitsbergenu),
mmosk@wp.pl (Mateusz Moskalik – zapytania związane z planem wyprawy, nurkowaniem, dotyczące rejonu Spitsbergenu),
adam@hanczatech.pl (Adam Słucki – zapytania związane z nurkowaniem)
Messenger: m.me/UnderwaterPolarExplorers












