Vigrohamna

Miejsce regularnie odwiedzane przez nas podczas płynięcia ku północy. Powinno się je odwiedzać po bytności w Ny Alesund. Dlaczego? Bo bez wizyty w muzeum kompletnie wysiada wyobraźnia. Jeżeli najpierw oglądamy jakieś szczątki świadczące o bytności ludzi, to przechodzimy obok obojętnie. Ale jak z uwagą przejdziemy się po muzeum w Ny Alesund, przyjrzymy się ówczesnym ubraniom, narzędziom, jak makieta zobrazuje skalę, to wizyta w Virgomanie przebiega w atmosferze podziwu. Makieta uzmysławia co wybudowano w realu i jak gigantyczne to było przedsięwzięcie.

Virgohmana była bazą, z której na podbój bieguna wyruszał sterowiec Norge. W dniach od 11 do 14 maja 1926 roku przeleciał z fiordu Kongsfjorden (Spitsbergen) do Teller naAlasce nad Biegunem Północnym. Leciał nim Amundsen i Nobile. Doświadczony polarnik i konstruktor sterowców. Norweg zdający sobie sprawę z wagi i trudów przedsięwzięcia i Włoch narcyz. Wyprawa wypełniła swe zadanie. Za 2 lata będzie 100 rocznica pierwszego lotu nad biegunem. Tylko i aż 100 lat. Jak bardzo zmieniło się nasze pływanie, latanie i życie przez te lata, ile techniki nas otacza, jak wygodnie możemy przemieszczać się dużym jachtem wzdłuż wybrzeża Spitsbergenu. Nie zmieniła się Arktyka, odpowiedzialność kapitana. I wtedy, i współcześnie żywioł jest żywiołem.

W 2019 roku chowaliśmy się w Kongsfjoren przed sztormem. Nie było to idealne schronienie. Wystarczyło jedno uderzenie wiatru i gruby łańcuch kotwicy pękł. Rezerwowa kotwica poszła „do pracy”. Łatwo się pisze, trudniej było wszystko szybko wykonać gdy pokład dziko tańczył na falach. Takie momenty przypominają nam – ludziom, jacy jesteśmy słabi i bezbronni wobec natury. Pozornie porównuję tu odmienne sprawy: lot sterowcem i żeglowanie. Obie jednak wymagają rzetelnych przygotowań, umiejętności przewidywania. Obie nakładają na prowadzącego przeogromną odpowiedzialność. Nasi goście, którzy nawet jak podpatrują bieżącą pracę załogi stałej i kapitana, to widzą tylko ułamek tej pracy. Zarówno 100 lat temu jak i teraz Arktyka błędów nie wybacza i nie ma znaczenia jaki środek lokomocji wybieramy.