Belle Fontaine
nowoczesny jacht ekspedycyjny
Aluminiowa elegancja z duszą klasyka — modernizowana, by na Północ
Pierwszy rejs po modernizacji planowany jest jesienią 2026,
a pełne wejście jednostki do floty Natango — na sezon 2027.
Belle Fontaine
elegancja, klasa i osiągi na wodach polarnych
Belle Fontaine to aluminiowy jacht żaglowy o długości niemal 25 metrów, zbudowany w 1982 roku w legendarnej holenderskiej stoczni Royal Huisman — jednej z najbardziej cenionych w świecie żeglarskich superjachtów.
Zaprojektowany przez Germana Frersa, z wnętrzem stworzonym przez Pietera Beeldsnijdera, stanowi przykład harmonii między elegancją a osiągami, jakie definiowały złotą erę jachtów oceanicznych.
Do 2003 roku Belle Fontaine ścigał się na trasach regatowych, po czym przeszedł kompleksową przebudowę, dzięki której dziś może komfortowo gościć 12 pasażerów i 3 członków załogi stałej.
Obecnie jednostka przechodzi modernizację mającą podnieść bezpieczeństwo i komfort żeglugi w rejonach arktycznych, w tym pełne dostosowanie do wymagań żeglugi polarnej.
Wnętrze jachtu zostało zaprojektowane tak, by każdy uczestnik miał swoje miejsce, a wspólne przestrzenie sprzyjały życiu na pokładzie w wymagających warunkach polarnych. Z ogrzewanej sterówki z dużymi oknami można prowadzić wachty nawigacyjne i obserwując surowe krajobrazy Arktyki z ciepłego wnętrza.
Ocean C jest jednym z nielicznych jachtów motorowych tej wielkości pod polską banderą, wykorzystywanym w żegludze arktycznej. Sprawdza się zarówno w rejsach turystycznych i ekspedycyjnych, jak i w wyprawach naukowych wymagających dużej autonomii i stabilności jednostki w trudnych warunkach.
| Parametry techniczne | |
|---|---|
|
|
Zaplecze hotelowe
wnętrze z widokiem na Arktykę
Ocean C to duża, wygodna jednostka motorowa, na której każdy ma swoje miejsce, a wspólne przestrzenie pozwalają funkcjonować całej załodze w przyjaznych warunkach.
Sterówka to prawdziwe centrum życia na pokładzie – ogrzewana, przeszklona przestrzeń z panoramicznym widokiem na fiordy i góry lodowe. Tu prowadzi się wachty, gotuje, planuje kolejne etapy rejsu i po prostu patrzy na Arktykę z bliska – w cieple, z kubkiem kawy w dłoni.
Część nawigacyjna, kambuz i strefa wypoczynkowa z kanapą i stołem tworzą wspólne wnętrze, które łączy funkcjonalność jachtu ekspedycyjnego z atmosferą górskiego schronienia. Częściowo zadaszony pokład zewnętrzny pozwala natomiast być jeszcze bliżej otoczenia – chroni przed wiatrem i daje przestrzeń do obserwacji, nawet w trudnych warunkach.
Pod pokładem znajduje się siedem kabin dwuosobowych (dla gości i stałej załogi) oraz trzy łazienki. W każdej kabinie dostępne są gniazdka 230 V i 12 V — również w trakcie żeglugi.
STERÓWKA
z widokiem
KUCHNIA
jak w domu
DOM
w środku Arktyki
Bezpieczeństwo
żegluga arktyczna bez ryzyka
W rejonach polarnych, gdzie pomoc z zewnątrz może nie nadejść wcale, bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie. Ocean C został zaprojektowany tak, by chronić załogę i zapewnić niezależność w każdym scenariuszu — od rejsów po fiordach Svalbardu po długie przejścia oceaniczne.
Stalowy kadłub, redundancja systemów i wyposażenie zgodne z Kodeksem Polarnym gwarantują, że jacht sprosta wymaganiom żeglugi arktycznej.
WZMOCNIONY STALOWY KADŁUB
REDUNDANCJA SYSTEMÓW
PLATFORMA RUFOWA
Ocean C spełnia wszystkie wymagania dla jachtów komercyjnych w żegludze oceanicznej oraz normy Kodeksu Polarnego obowiązujące w rejonach arktycznych. Wyposażenie uzupełniliśmy o elementy, których przepisy nie wymagają, ale które w Arktyce często decydują o bezpieczeństwie ludzi i jednostki.
Nawet przy całkowitym zalaniu skrajników dziobowego lub rufowego jacht zachowuje stateczność i pozostaje na wodzie.
Zamontowany dźwig umożliwia bezpieczny desant i podjęcie sprzętu z morza, a system wielu niezależnych źródeł energii – generator, panele słoneczne, wiatrak i alternatory – gwarantuje pełną operacyjność nawet z dala od cywilizacji.
| Podstawowe elementy wyposażenia bezpieczeństwa i ratunkowego |
|---|
|
Uwaga: Lista ma charakter informacyjny. Wyposażenie jest regularnie serwisowane i aktualizowane zgodnie z procedurami bezpieczeństwa przed każdym sezonem. Elementy używane na lądzie (np. broń) stosowane są wyłącznie w zgodzie z lokalnymi przepisami i zasadami ochrony środowiska.
Niezależność i autonomia
samowystarczalność na każdej szerokości
Ocean C został zaprojektowany do długich rejsów bez konieczności zawijania do portów. Duże zbiorniki, kilka niezależnych źródeł energii i przemyślane rozwiązania techniczne pozwalają zachować pełną samowystarczalność przez wiele tygodni żeglugi w Arktyce.
5000 L
zbiorniki paliwa
3000 L
woda słodka
< 30 dni
autonomia
1600 Mm
zasięg żeglugi
Pięć ton paliwa i trzy tony wody czynią z Oceana C jednostkę, która naprawdę potrafi być niezależna. Zasięg ponad półtora tysiąca mil morskich pozwala pływać między archipelagami bez zawijania do portów, a duże zapasy wody dają komfort nawet podczas wielotygodniowych wypraw w rejonach pozbawionych infrastruktury.
Autonomia Oceana C to nie liczby, ale spokój i świadomość, że jacht może zatrzymać się w dowolnym miejscu Arktyki i zostać tam tak długo, jak zdecyduje załoga.
9 w
średnia prędkość
5
źródeł energii
600 Ah
hotel
2
zestawy RIB
Energia i zasilanie zostały zaprojektowane z równie dużym zapasem. Generator, panele słoneczne, alternatory silników i inwerter tworzą system, który pracuje niezależnie od warunków pogodowych. Litowe akumulatory hotelowe o pojemności 600 Ah pozwalają zasilać urządzenia, ogrzewanie i oświetlenie przez całą dobę, a osobne obwody zapewniają bezpieczeństwo nawigacji nawet w sytuacjach awaryjnych.
Dwa pontony RIB obsługiwane dźwigiem umożliwiają bezpieczne desanty na ląd i transport sprzętu, dzięki czemu załoga może działać swobodnie — niezależnie od tego, czy to rejs ekspedycyjny, naukowy czy fotograficzny.
Ocean C ma na rufie konstrukcyjną platformę blisko poziomu wody. Ułatwia ona zejście na ponton, pobór wody, prace serwisowe i działania terenowe. W ekspedycyjnej praktyce staje się miejscem codziennych operacji – bezpiecznym, niskim i stabilnym pomostem nad samą wodą.
Nawigacja i łączność
pewność w każdych warunkach
Ocean C wyposażony jest w pełny zestaw nowoczesnych systemów nawigacyjnych i komunikacyjnych, zaprojektowanych z myślą o żegludze w rejonach polarnych. Trzy stanowiska nawigacyjne — dwa w ogrzewanej sterówce i jedno pod pokładem — zapewniają ciągłą kontrolę nad pozycją jednostki w każdych warunkach pogodowych.
SONAR
patrzący wprzód
NAWIGACJA
trzy stanowiska
ZASIĘG
poza zasięgiem
Dwa niezależne źródła nawigacji z kompletem map elektronicznych i odbiorników satelitarnych pozwalają prowadzić rejs nawet przy awarii jednego z systemów. Autopilot współpracujący z kompasem satelitarnym utrzymuje precyzyjny kurs nawet przy minimalnych prędkościach (co znacznie ułatwia np. utrzymanie się na polu badawczym), a sonar patrzący w przód umożliwia dokładne badanie nieznanego dna.
Radar z systemem mARPA wykrywa obiekty lodowe wielkości pół metra z odległości dwóch mil morskich — kluczowe w żegludze wśród gór lodowych i paków lodowych.
Stałą łączność zapewniają równolegle działające systemy: komunikator Garmin InReach, terminal satelitarny Starlink, a także zdublowane radia UKF i ręczne radiotelefony. Dzięki temu jacht utrzymuje kontakt z lądem, centrum operacyjnym i innymi jednostkami nawet w najbardziej odległych częściach Arktyki.
Tradycyjne przyrządy — kompas, sekstant, mapy papierowe i tabele astronawigacyjne — stanowią dodatkowe zabezpieczenie.
Plan wnętrza jachtu
zaprojektowany z myślą o codziennym życiu na morzu
Jacht zaprojektowany został do zakwaterowania 14 osób w siedmiu dwuosobowych kabinach. Zależnie od obsady na danym rejsie, jedna lub dwie z nich zagospodarowane są przez stałą załogę, a pozostałe 5-6 przeznaczone dla gości. Przestrzeń pod pokładem dopełniają 3 wspólne łazienki z prysznicami. Górny pokład to obszerna mesa i kambuz z panoramicznymi widokami z okien.
Pytania i odpowiedzi
o jachcie i żegludze arktycznej na Oceanie C
Tak. Kadłub jachtu wykonano ze stali o zwiększonej grubości i wzmocniono w newralgicznych częściach pod kątem żeglugi w rejonach z występowaniem lodu.
Tak. Jacht ma kilka niezależnych źródeł zasilania – generatory, alternatory silników, panele słoneczne i system akumulatorów litowych. Dzięki inwerterowi 230 V działa przez całą dobę, także podczas żeglugi lub długiego postoju na kotwicy.
Sterówka i kabiny są ogrzewane, a systemy grzewcze utrzymują komfort cieplny niezależnie od temperatury zewnętrznej. Wnętrze pozostaje suche i ciepłe nawet podczas wielodniowych postojów na kotwicy.
Tak, pod pokładem znajdują się trzy łazienki z ciepłą wodą oraz pełny system gromadzenia i odprowadzania ścieków.
Jacht spełnia wszystkie wymogi Kodeksu Polarnego i przepisów dla jednostek komercyjnych. Na pokładzie znajduje się pełne wyposażenie ratunkowe, w tym tratwa, kombinezony SOLAS, EPIRB, systemy PLB i kołyska do podjęcia człowieka z wody.
Belle Fontaine to połączenie klasy, doświadczenia i potencjału — jacht, który po czterech dekadach powraca na oceany, by w nowej odsłonie stanąć wśród najbardziej wyjątkowych jednostek żeglujących w Arktyce.
Więcej informacji o projekcie, wnętrzu i pierwszych rejsach pojawi się wkrótce.
Poznaj wszystkie nasze jachty
Zobacz, czym się różnią i wybierz jednostkę idealną dla siebie
Sprawdź harmonogram rejsów i wypraw Oceana C
W sezonie 2026 czeka Norwegia i archipelag Svalbard








