O ArktyceŚwiat PółnocyHistoria → Najdalej na północ: rekordy żeglugi jachtowej w Arktyce

Najdalej na północ: rekordy żeglugi jachtowej w Arktyce

Granica lodu, precyzja nawigacji i ryzyko, którego nie widać na mapie 

Rekordowe podejścia jachtów na północ to nie konkurs na odwagę, tylko wynik połączenia trzech rzeczy: okna lodowego, precyzyjnej nawigacji i sytuacji pogodowej, która zdarza się rzadko.

Wbrew temu, co sugerują proste liczby, takie jak 83°N czy 85°N, nie chodzi o „przełamywanie barier” — tylko o znalezienie szczeliny w lodzie, która istnieje przez kilka godzin lub dni. Każdy jacht, który próbował, miał dokładnie ten sam problem: nie da się przewidzieć, jak będzie zachowywać się pak, dopóki nie jesteś na miejscu

Świat Północy
Zobacz również

historia pierwszych rejsów

próby dotarcia do bieguna

kto naprawdę był pierwszy?

Wszystkie kategorie

Historia a współczesność

Współczesne rekordy są bardzo precyzyjne, bo powstają w erze GPS i satelitarnych map lodu.
Starsze — przeciwnie. W latach, zanim istniały satelity, pozycje wyliczano sekstansem, a błąd mógł wynosić kilka mil. Dlatego część dawnych „rekordów” traktuje się dziś bardziej jako ciekawostki historyczne niż twarde liczby. 

Dlaczego jednym się udaje, a inni zawracają?

Wszyscy, którzy próbują płynąć jak najdalej na północ, mają ten sam punkt startowy: lodowe okno musi w ogóle istnieć. Ale to, jak daleko jacht rzeczywiście dotrze, zależy od czegoś więcej niż szczęścia. Liczą się możliwości jednostki — konstrukcja kadłuba, moc silnika, manewrowość w brash ice, odporność na zgniot, zapas paliwa, przygotowanie załogi i umiejętność podejmowania decyzji pod presją.

W Arktyce sam pak wyznacza granice, ale to jacht i załoga decydują, jak blisko tej granicy można podejść bez ryzyka wejścia w strefę, z której nie ma odwrotu.

Czy próbę można rozpocząć z dowolnego miejsca?

Nie. W rekordowych podejściach na północ nie liczy się tylko szerokość geograficzna, ale także długość — czyli skąd dokładnie jacht startuje. Dwa punkty na tej samej szerokości mogą mieć zupełnie inne warunki: z jednej strony otwartą wodę, z drugiej — zwartą ścianę paku. To dlatego wybór miejsca rozpoczęcia próby jest równie ważny, jak dystans do przebycia.

Od sezonu do sezonu ta sama trasa może być otwarta, zamknięta albo niemożliwa do przejścia bez ryzyka zgniotu.

Dlatego w tabeli poniżej liczą się nie tylko stopnie szerokości — ale kontekst: skąd jachty płynęły, jakie warunki trafili i dlaczego akurat wtedy „drzwi na północ” były uchylone.

Tabela rekordów żeglugi jachtem najdalej na północ


SZEROKOŚĆ
DATA
JACHT
INFORMACJE
1.
85° 34’ N
30.09.2019
Pangaea Expedition
kpt. Bernard Stamm
Mike Horn, Børge

ZAŁOGA: międzynarodowa
BANDERA: TBC
2.
84° 17′ 31″ N
08.09.2020
Ocean B
kpt. Andrzej Górajek

ZAŁOGA: polska
BANDERA: niemiecka
3.
83° 07' 41″ N
19.09.2024
Southern Star
kpt. Kamil Nowak

ZAŁOGA: polska
BANDERA: francuska
4.
83° 01' 16″ N
17.09.2024
Ocean A i Ocean B
kpt. Andrzej Górajek
kpt. Alicja Latoń
kpt. Paweł Pelc

ZAŁOGA: polska
BANDERA: polska i niemiecka
5.
82º 38' 20″ N
19.09.2024
Southern Star
kpt. Mateusz Ćwikliński

ZAŁOGA: polska
BANDERA: francuska
6.
82° 37' 01" N
06.08.2015
Barlovento II
kpt. Maciej Sodkiewicz

ZAŁOGA: polska
BANDERA: polska
7.
82° 32' 45" N
16.09.2021
Ocean B
kpt. Andrzej Górajek

ZAŁOGA: polska
BANDERA: niemiecka
8.
82° 22' 60" N
14.09.2021
Azimuth
kpt. Marek Rajtar

ZAŁOGA: polska
BANDERA: polska
9.
82° 18' 12" N
2012-07-26
Piotr I
kpt. Danil Gavrilov

ZAŁOGA: rosyjska
BANDERA: rosyjska
10.
82° 18' 12" N
2012-07-26
Luna
kpt. Astrid Ewe

ZAŁOGA: niemiecka
BANDERA: niemiecka
11.
82° 15' 00" N
2013-08-31
Babouchka
kpt. Sébastien Roubinet

ZAŁOGA: francuska
BANDERA: francuska
12.
82° 10' 33" N
2013-07-20
Barlovento II
kpt. Maciej Sodkiewicz

ZAŁOGA: polska
BANDERA: polska
13.
82° 01' 59" N
1991
Vagabond’eux
kpt. Janusz Kurbiel

ZAŁOGA: polska
BANDERA: francuska
14.
82° 00' 14" N
2006
Panorama
kpt. Piotr Kuźniar

ZAŁOGA: polska
BANDERA: polska
15.
82° 00' 00" N
14.08.2011
Apostol Andriej
kpt. Nikolay Litau

ZAŁOGA: rosyjska
BANDERA: rosyjska
16.
81° 52' 09" N
06.09.2018
Azimuth
kpt. Paweł Pelc

ZAŁOGA: polska
BANDERA: polska
17.
81° 46' 48" N
2008
Alter Ego
kpt. Stanislav Ershov

BANDERA: maltańska
18.
81° 37' 59" N
02.08.2007
Dagmar Aen
kpt. Arved Fuchs

ZAŁOGA: niemiecka
BANDERA: niemiecka
19.
81° 37' 30" N
2013
Sarema
kpt. Pekka Kauppila

ZAŁOGA: finlandzka
BANDERA: finlandzka
20.
81° 34' 59" N
2013
Lady Dana 44
kpt. Ryszard Wojnowski

ZAŁOGA: polska
BANDERA: polska
21.
81° 34' 11" N
01.08.2012
Hi Ocean One
kpt. Maciej Sodkiewicz

ZAŁOGA: polska
BANDERA: polska
22.
81° 33' N
2013
Anna Margaretha
kpt. Heinz Wutschke

ZAŁOGA: międzynarodowa
BANDERA: holenderska
23.
81° 30' N
2012
Nashachata II
kpt. Zbigniew Jałocha

ZAŁOGA: polska
BANDERA: polska

Ciekawostka

Do dziś nie ma pewności, kto pierwszy zdobył biegun północny

Peary bardzo długo był uważany za zdobywcę bieguna północnego (1909), ale relacje jego i Cooka (1908) zawierają zbyt wiele nieścisłości. Dlatego dzisiaj za pierwsze niekwestionowane dotarcie uznaje się dopiero przelot sterowca Norge w 1926 roku, a pierwsze potwierdzone wejście na biegun „z powierzchni” – dopiero wyprawę Wally’ego Herberta w 1969.