Jacht motorowy
Ocean C
Ocean C to przestronna i komfortowa jednostka, która dzięki dużej mocy silników pozwala na pokonywanie trasy w znacznie większym tempie, niż może sobie pozwolić większość jachtów żaglowych.
Jacht przystosowany został to wypraw arktycznych, stanowi bazę i zaplecze dla badań naukowych oraz wyjazdów skitourowych. Duże zbiorniki wody i paliwa oraz niezależność energetyczna i odpowiednie zaprowiantowanie pozwalają na długą autonomię.
Dodatkowo jednostka na rufie ma platformę kąpielową ułatwiającą zejście do pontonu, a ponadto wyposażona jest w dźwig wspomagający załadunek przewożonego sprzętu.
Więcej informacji o jednostce wkrótce.
Ocean A to stalowy, masywny kecz, zbudowany przez szczecińską stocznię remontową Gryf SA o długości całkowitej 22,65m. Posiada kartę bezpieczeństwa na żeglugę oceaniczną bez ograniczeń w wietrze i fali, a także otrzymał od PRS znak wzmocnienia lodowego – możemy pływać po nawet trudnych akwenach Arktyki, na których występowanie lodu jest rzeczą codzienną.
Na ponad 190 metrów kwadratowych całkowitej powierzchni ożaglowania składają się dwa sztaksle na raksach (ze względu na zbyt duże ryzyko zamarznięcia bębna systemu rolowania na dziobie, realne w rejonach naszych wypraw, zdecydowaliśmy się na klasyczny system stawiania przednich żagli) oraz grot i bezan na prostych w obsłudze i dających szereg możliwości doboru powierzchni rolerach do bomów. Na wyposażeniu płynie zawsze z nami także szereg żagli dodatkowych i pomocniczych, w tym sztormowy komplet na szczególnie trudne warunki, które możemy spotkać na dalekich trasach oraz genaker na długie i spokojne przeloty.
Jacht jest wyposażony w dodatkowy napęd mechaniczny – 220 konny silnik Cummins, który w połączeniu czterotonowym zbiornikiem paliwa pozwala na bardzo długą samodzielność żeglugową bez zawijania do portów, nawet przy niekorzystnej sytuacji wiatrowej.
Ocean A jest dużą jednostką, dzięki czemu każdy z uczestników ma swoje miejsce, a części wspólne są przestronne i pozwalają funkcjonować całej załodze w komfortowych warunkach. Udaje się to osiągnąć pomimo dużych ilości sprzętu, wyposażenia i zaprowiantowania, których zabranie jest konieczne na dalekie wyprawy w rejony, gdzie często jesteśmy zdani wyłącznie na siebie i to, co wieziemy ze sobą.
Jacht przystosowany jest to zakwaterowania 20 osób, ale ze względu na potrzebę przestrzeni i komfortu w długich rejsach zabieramy zwykle do dwunastu uczestników (plus jedna do trzech osób stałej załogi).
Pod pokładem jacht jest podzielony na część hotelową i użytkowo-hotelową. W tej pierwszej umieszczono 5 kabin mieszkalnych – 3 kabiny dwuosobowe i 2 kabiny czteroosobowe – każda z własnym węzłem sanitarnym. Wszystkie kabiny są ogrzewane, a piec CO znajdujący się w maszynowni pozwala nawet w czasie zimowych mrozów utrzymać na całej przestrzeni jednostki temperaturę pokojową. W części użytkowo-hotelowej znajduje się duży kambuz, maszynownia, trzyosobowa kabina załogi stałej (z własną łazienką) oraz obszerna mesa dolna (która może pełnić podwójną rolę: jako pomieszczenie ogólnodostępne lub jako dodatkowa kabina trzy- do pięcioosobowa).
W każdej kabinie znajdują się gniazdka 12V i 230V, dostępne również w morzu.
Kambuz posiada pełne wyposażenie kuchenne, niemal jak w domu – lodówka, zamrażarka, dwupalnikowa kuchenka gazowa, dwukomorowy duży zlew, piekarnik, mikrofala, opiekacz do tostów, gofrownica, robot kuchenny… a nawet specjalny regał z prawie trzydziestoma różnymi przyprawami. Odnajdzie się tutaj zarówno osoba, której szczytem możliwości kulinarnych jest jajecznica, jak i początkujący amatorzy gotowania oraz doświadczeni kucharze.
Całości zabudowy dopełnia duże pomieszczenie maszynowni, które mieści wspomniany już 220 konny silnik oraz hydrofor, piec CO i duży generator.
Ponadto na długim i otwartym pokładzie rufowym znajdują się dwa rzędy ławek, obok których w słoneczne dni lub spokojne wieczory można rozłożyć dodatkową kuchenkę do smażenia np. ryb, i w pełnym wymiarze cieszyć się otaczającym nas klimatem i przyrodą, z codziennie innymi widokami dookoła.
Jacht posiada także oddzielną część magazynową w skrajniku rufowym, gdzie znajdują się trzy dodatkowe zamrażarki, pralka oraz dwa składy – jeden z zapasami żywności, drugi techniczny.
W rejonach polarnych, gdzie czas dotarcia pomocy z zewnątrz jest znacznie wydłużony, o ile w ogóle możliwy, szczególnie ważne są aspekty związane z bezpieczeństwem – stawiamy przede wszystkim na systemy i działania mające na celu zapobieganie, chociaż staramy się być zawsze gotowi na nawet najgorsze scenariusze.
Ocean A posiada pełne obowiązkowe wyposażenie bezpieczeństwa i ratunkowe zgodne z normami dla jachtów komercyjnych w żegludze oceanicznej oraz z Kodeksem Polarnym dla jednostek pływających po Arktyce w okresie zimowym. Do całego tego zestawu dołączyliśmy również elementy, których przepisy nie obejmują, a według nas są niezbędne w żegludze po akwenach z tak wysokim ryzykiem – jak system PLB dla wachty nawigacyjnej, kołyska do podjęcia człowieka z wody czy kombinezony SOLAS dla desantu na ląd nawet w trudniejszych warunkach.
Dodatkowym aspektem związanym z bezpieczeństwem jest spełnianie przez jacht norm pozwalających na żeglugę na akwenie, na którym występuje lód – związane jest to między innymi z grubością stali, wzmocnieniami konstrukcji kadłuba czy wodoszczelną grodzią izolującą cały przedział dziobowy na wypadek uszkodzenia po poważnej kolizji. Nawet przy całkowicie zalanych skrajnikach dziobowym i rufowym jacht zachowuje stateczność na wodzie.
PODSTAWOWE ELEMENTY WYPOSAŻENIA BEZPIECZEŃSTWA I RATUNKOWEGO:
- 20-osobowa oceaniczna tratwa ratunkowa
- kamizelki pneumatyczne 275 N z wąsami
- lifeliny i dodatkowe relingi przy masztach
- kilkanaście gaśnic do różnych zastosowań
- 180 metrów łańcucha kotwicznego
- kilkaset metrów dodatkowych lin
- uziemienie odgromowe masztu
- generator prądotwórczy
- EPIRB i załogowy system PLB
- transponder AIS SART
- 18 rakiet spadochronowych i 2 pławki dymne
- komunikator satelitarny Garmin InReach
- telefon satelitarny Iridium 9575 Extreme
- Internet satelitarny
- zdublowane radio UKF
- ręczne radiotelefony
- pistolety hukowe na niedźwiedzie polarne
- broń z ostrą amunicją (tylko na Svalbardzie i Grenlandii)
Wyposażenie i przygotowanie jachtu pozwala na zachowanie autonomii od kilku tygodni do nawet miesięcy, zależnie od ilości osób na pokładzie i utrzymywanych zasad. Dzięki temu możemy sobie pozwolić na nawet bardzo dalekie trasy, poza cywilizację, wiedząc że będziemy przez określony czas samodzielni.
Ocean A posiada sześć niezależnych źródeł pozyskiwania energii – poziomą prądnicę wiatrową, duże panele słoneczne, generator prądotwórczy, dodatkowy niewielki agregat na sytuacje drobne lub awaryjne, a także jak to na każdym jachcie alternator silnika oraz podpięcie do kei. Dwa pakiety akumulatorów hotelowych (łącznie 600 Ah) oraz dodatkowe zestawy – dla rozruchu silnika oraz zasilania windy kotwicznej i steru strumieniowego. Całości dopełnia dodatkowa zapasowa bateria, do której w sytuacji awaryjnej może zostać podłączona sterówka wraz z niezbędnymi urządzeniami zapewniającymi możliwość kontynuowania nawigacji oraz łączność. Inwerter pozwala nawet na morzu korzystać z gniazd 230V.
Główne zbiorniki jachtu mieszczą łącznie cztery tony wody, co przy przestrzeganiu podstawowych zasad wystarcza na minimum dwa tygodnie, a przy zwiększonym reżimie nawet miesiące bez uzupełniania zapasów. Na krótkich rejsach dzięki takim zapasom mamy bardzo duży komfort użytkowania, niemal jak w domu. Czystość zbiorników jest stale monitorowana, a system filtracji obiegu spożywczego pozwala pić czystą wodę prosto z kranu. Jacht posiada także własny system gromadzenia i odprowadzania ścieków.
Kolejny duży zestaw zbiorników to paliwo, którego również mieszczą się cztery tony. Dla zobrazowania tej ilości – pozwala ona na płynięcie ciągiem, bez żadnej przerwy, przez około dwa tygodnie, przy cały czas pracującym również piecu CO i utrzymywaniu na jachcie temperatury pokojowej oraz gorącej wody.
Ponad 180m ciężkiego łańcucha kotwicznego obsługiwanego windą to możliwość kotwiczenia zarówno na głębszych obszarach, jak i w trudniejszych warunkach. Desant na ląd umożliwia Husarz – duży ponton ze sztywnym dnem i silnikiem 25KM, opuszczany i podnoszony dwoma elektrycznymi wyciągarkami.
Sterówka na jachcie to osobne pomieszczenie, z którego pełnione są zawsze wachty nawigacyjne. Cała jest przeszklona, żeby zapewnić jak najlepsze możliwości obserwacji sytuacji dookoła jachtu. Wszystkie siedemnaście okien ma podwójne, wzmocnione szyby, a w przypadku szczególnie trudnych warunków jest możliwość zamontowania klap sztormowych. Trzy przednie okna wyposażone są w obrotowe wycieraczki, które w odróżnieniu od klasycznych nadążają z usuwaniem wody zanim zdąży ona zamarznąć przy ujemnych temperaturach otoczenia.
PODSTAWOWE WYPOSAŻENIE NAWIGACYJNE:
Trzy oddzielne ekrany (jeden pod pokładem, dwa w sterówce) podłączone do jednego komputera z aktualnymi, dokładnymi mapami w dwóch wersjach do wyboru na akweny po których żeglujemy.
Dwa dodatkowe źródła nawigacji, również z kompletem map i niezależnymi odbiornikami pozycji satelitarnej.
Kolejne trzy urządzenia do zapisywania i śledzenia pozycji jachtu.
Pełna elektronika jachtowa.
Zdublowane radio UKF.
Autopilot podpięty pod kompas satelitarny, który pokazuje kierunek żeglugi nawet przy minimalnych prędkościach.
Nowoczesny radar, wykrywający obiekty lodowe o wielkości 0,5 x 0,5 m z odległości 2 mil morskich, z systemem mARPA.
Sonar patrzący również wprzód i na boki, pozwalający na samodzielne mapowanie nieznanego dnia.
Urządzenia do łączności satelitarnej, w tym telefon Iridium, komunikator InReach oraz internet Starlink.
Wyposażenie dla prowadzenia nawigacji klasycznej – mapy papierowe, kompas, namiernik, sekstant, tabele pływów i tabele astronawigacyjne, komplet przyrządów.
Bandera: holenderska
Długość całkowita: 18.9 m
Szerokość: 5.2m
Zanurzenie: 1.65m
Zbiorniki paliwa: 8000 l
Zbiorniki wody: 4000 l
Rodzaj kadłuba: stalowy
Rejon żeglugi: oceaniczna
Przy wietrze i fali: bez ograniczeń
Silniki: 2x DAF 240hp
Prędkość przelotowa: 8w
Prędkość maksymalna: 10w
Generator: Lister Brush 13kW