Alicja Latoń

Oddajesz cumy. Stawiasz żagle, rozpościerasz skrzydła. Obierasz kurs.
Zapach soli. Zapach drewna. Zapach stali.
Wiatr. Horyzont. Przechył. Słońce, kolory. Chłód nocy. Baksztagowa fala. Zmarznięte dłonie.
Śpiąca załoga. Zaufanie. Pragnienie, ciekawość, przyciąganie. Przestrzeń.
Dalej, więcej, bardziej… Kadłub uderzający o wodę. Cisza.
Wiatr na wantach. Wiatr we włosach. Lodowaty wiatr z północy.
Nic więcej. Tylko morze.

Żeglarstwo rozpoczęła od późnej jesieni na Bałtyku – nauczyła się wtedy, że morze da tylko tyle, ile chce i kiedy chce. Nie można od niego niczego żądać, nie można z nim walczyć. Można tylko próbować je zrozumieć i dostosować się do jego kaprysów. Od tego czasu przepłynęła ponad 40 tys mil morskich po różnych akwenach, ciągle szukając nowych miejsc do odkrycia, ciągle zapuszczając się w coraz odleglejsze, niezwykłe krainy – szczególnie te bezludne, dzikie, trudno dostępne. W wieku dwudziestu kilku lat zaczęła samodzielnie prowadzić jachty po wodach Arktyki. Nie lubi wracać w te same miejsca uważając, że świat jest dostatecznie duży, żeby za każdym razem odkryć coś nowego. W pierwszej kolejności pozostaje jednak zawsze instruktorem, który w każdej sytuacji i w każdych warunkach znajdzie okazję do zdobywania nowych wiedzy i umiejętności – wszystko, co się przydarza na wodzie, jest elementem szkolenia i należy wyciągnąć z tego jak najwięcej, żeby z każdym rejsem być lepszym niż się było na poprzednim.

  • 11 lat rejsów po wodach Morza Bałtyckiego, Północnego, Norweskiego i Atlantyku

  • W wieku 24 lat pierwszy raz dowodziła jachtem na wodach polarnych w trakcie wyprawy żeglarskiej, od tego czasu co roku wraca na północne akweny

  • Od 2014 roku szkoli na stopnie ŻJ, JSM i instruktorów żeglarstwa oraz prowadzi szkolenia doskonalące na poziomie kapitańskim

  • Stworzyła własny system szkolenia żeglarskiego dla dzieci w wieku 6-10 lat i przez siedem sezonów wakacyjnych pełniła funkcję kierownika wyszkolenia żeglarskiego na półkoloniach

  • Jako członek załogi brała udział w dwóch ewakuacjach z jachtów (zatonięcie s/y Dwon North w 2015 oraz pożar s/y Miracle w 2016) co znacząco zwiększyło wiedzę i doświadczenie żeglarskie

2014 – Norwegia i Spitsbergen

s/y Down North (szkuner gaflowy o długości całkowitej 20.9m z reją na fokmaszcie)
czteromiesięczna wyprawa wzdłuż wybrzeża Norwegii, przez Morze Barentsa i na Svalbard z opłynięciem całej wyspy Spitsbergen, w funkcjach oficerskich
najdalej na północ zanotowana pozycja 80 stopni 20,6’N, 10 stopni 10,5’E
wyprawa nagrodzona Krakowskim Rejsem Roku 2014

2018 – Lofoty i północny kraniec Norwegii

s/y Bara Bara (jacht typu bruceo ASL)
trzymiesięczna wyprawa wzdłuż Norwegii po Nordkapp, etapowo jako kapitan lub załoga

2022Spitsbergen, wybrzeże Grenlandii wschodniej, Islandia

s/y Patagonia (osiemnastometrowy kecz projektu Van der Stadt)
wyprawa do Arktyki; w funkcji kapitana na etapach norweskich (Gdańsk – Oslo – Bergen – Ålesund, Bodø – Tromsø), etapie po Svalbardzie oraz etapie ze Spitsbergenu przez niedostępną Jan Mayen i wzdłuż zamarzniętych brzegów wschodniej Grenlandii na Islandię z wykorzystaniem metod nawigacji klasycznej, w tym astronawigacji
rejs nagrodzony Krakowskim Rejsem Roku 2022

2023Svalbard i Grenlandia zachodnia po Zatokę Disko

s/y Ocean B
wyprowadzenie jachtu na północ; wiosenne rejsy po zachodnim Svalbardzie w funkcji kapitana, w tym etap z naukowcami z zawinięciem do wszystkich polskich stacji badawczych na archipelagu

s/y Ocean A
rejsy po Zatoce Disko oraz etap od Ilulissat wzdłuż zachodnich i południowych wybrzeży Grenlandii jako zastępca kapitana; następnie wrześniowo-październikowa trasa od Narsarsuaq do Świnoujścia przez Grenlandię południową, Cieśninę Duńską, Islandię, Wyspy Owcze, Morze Norweskie, Północne i Zachodni Bałtyk w funkcji kapitana
rejs nagrodzony Krakowskim Rejsem Roku 2023

2015 – Żółta boja na północnym krańcu Bałtyku

s/y Mestwin (jacht typu j‐80)
wyprawa dookoła północno-wschodniego Bałtyku
w funkcji kapitana na etapie Sztokholm – Wyspy Alandzkie – Morze Kwarków – Zatoka Botnicka – Kemi – Turku

2017 – Jesienią i zimą dookoła Europy

s/y Bara Bara (jacht typu bruceo ASL)
wyprawa dookoła Europy z Grecji do Świnoujścia z listopadowym przejściem przez Zatokę Biskajską i Kanał La Manche, etapowo jako kapitan lub załoga

2020 – Trawers Oceanu Atlantyckiego

s/y Annielable (katamaran Lagoon 40)
przeprowadzenie jednostki z Capo Verde na Martynikę, jako co‐captain

2021 – Szetlandy i Wyspy Owcze

s/y Patagonia (osiemnastometrowy kecz projektu Van der Stadt)
wyprawa przez Szetlandy na Wyspy Owcze; w funkcji kapitana na etapie Gdańsk – Kattegat – Skagerrak – Szetlandy – Fair Isle – Torshavn, z opłynięciem kilku wysp archipelagu; oraz w drodze powrotnej z Oslo

 

  • 11 lat rejsów po wodach Morza Bałtyckiego, Północnego, Norweskiego i Atlantyku

  • W wieku 24 lat pierwszy raz dowodziła jachtem na wodach polarnych w trakcie wyprawy żeglarskiej, od tego czasu co roku wraca na północne akweny

  • Od 2014 roku szkoli na stopnie ŻJ, JSM i instruktorów żeglarstwa oraz prowadzi szkolenia doskonalące na poziomie kapitańskim

  • Stworzyła własny system szkolenia żeglarskiego dla dzieci w wieku 6-10 lat i przez siedem sezonów wakacyjnych pełniła funkcję kierownika wyszkolenia żeglarskiego na półkoloniach

  • Jako członek załogi brała udział w dwóch ewakuacjach z jachtów (zatonięcie s/y Dwon North w 2015 oraz pożar s/y Miracle w 2016) co znacząco zwiększyło wiedzę i doświadczenie żeglarskie

2014 – Norwegia i Spitsbergen

s/y Down North (szkuner gaflowy o długości całkowitej 20.9m z reją na fokmaszcie)
czteromiesięczna wyprawa wzdłuż wybrzeża Norwegii, przez Morze Barentsa i na Svalbard z opłynięciem całej wyspy Spitsbergen, w funkcjach oficerskich
najdalej na północ zanotowana pozycja 80 stopni 20,6’N, 10 stopni 10,5’E
wyprawa nagrodzona Krakowskim Rejsem Roku 2014

2018 – Lofoty i północny kraniec Norwegii

s/y Bara Bara (jacht typu bruceo ASL)
trzymiesięczna wyprawa wzdłuż Norwegii po Nordkapp, etapowo jako kapitan lub załoga

2022Spitsbergen, wybrzeże Grenlandii wschodniej, Islandia

s/y Patagonia (osiemnastometrowy kecz projektu Van der Stadt)
wyprawa do Arktyki; w funkcji kapitana na etapach norweskich (Gdańsk – Oslo – Bergen – Ålesund, Bodø – Tromsø), etapie po Svalbardzie oraz etapie ze Spitsbergenu przez niedostępną Jan Mayen i wzdłuż zamarzniętych brzegów wschodniej Grenlandii na Islandię z wykorzystaniem metod nawigacji klasycznej, w tym astronawigacji
rejs nagrodzony Krakowskim Rejsem Roku 2022

2023Svalbard i Grenlandia zachodnia po Zatokę Disko

s/y Ocean B
wyprowadzenie jachtu na północ; wiosenne rejsy po zachodnim Svalbardzie w funkcji kapitana, w tym etap z naukowcami z zawinięciem do wszystkich polskich stacji badawczych na archipelagu

s/y Ocean A
rejsy po Zatoce Disko oraz etap od Ilulissat wzdłuż zachodnich i południowych wybrzeży Grenlandii jako zastępca kapitana; następnie wrześniowo-październikowa trasa od Narsarsuaq do Świnoujścia przez Grenlandię południową, Cieśninę Duńską, Islandię, Wyspy Owcze, Morze Norweskie, Północne i Zachodni Bałtyk w funkcji kapitana

2015 – Żółta boja na północnym krańcu Bałtyku

s/y Mestwin (jacht typu j‐80)
wyprawa dookoła północno-wschodniego Bałtyku
w funkcji kapitana na etapie Sztokholm – Wyspy Alandzkie – Morze Kwarków – Zatoka Botnicka – Kemi – Turku

2017 – Jesienią i zimą dookoła Europy

s/y Bara Bara (jacht typu bruceo ASL)
wyprawa dookoła Europy z Grecji do Świnoujścia z listopadowym przejściem przez Zatokę Biskajską i Kanał La Manche, etapowo jako kapitan lub załoga

2020 – Trawers Oceanu Atlantyckiego

s/y Annielable (katamaran Lagoon 40)
przeprowadzenie jednostki z Capo Verde na Martynikę, jako co‐captain

2021 – Szetlandy i Wyspy Owcze

s/y Patagonia (osiemnastometrowy kecz projektu Van der Stadt)
wyprawa przez Szetlandy na Wyspy Owcze; w funkcji kapitana na etapie Gdańsk – Kattegat – Skagerrak – Szetlandy – Fair Isle – Torshavn, z opłynięciem kilku wysp archipelagu; oraz w drodze powrotnej z Oslo

 

  • Kapitan jachtowy i motorowodny
  • RYA Yachtmaster Offshore nr 920844353
  • Instruktor Żeglarstwa PZŻ nr 5710
  • Sea Sailing Instructor ISSA nr ST1397
  • Inland Power Instructor ISSA nr LT1403
  • LRC – świadectwo radiooperatora dalekiego zasięgu
  • Basic Safety Training Certificate STCW
  • STCW w zakresie zarządzania kryzysowego i zachowań ludzkich
  • STCW w zakresie kierowania tłumem
  • wykorzystanie radaru i ARPA na poziomie operacyjnym