OC-C/24/25

Od Sørkappu po Nordkapp

Południowy Spitsbergen i Morze Barentsa

OC-B/23/25
OD SØRKAPPU PO NORDKAPP
Południowy Spitsbergen i Morze Barentsa

Ten rejs jest wyjątkowy na tle innych. Płyniemy szybkim jachtem motorowym, mamy do pokonania niewielki dystans i mnóstwo czasu. Akwen i pora roku wymagają takiego zorganizowania. Kluczowe w rejsie jest przejście przez Morze Barentsa, na które potrzebujemy około trzy doby. Przejście Morza Barentsa wciąż stanowi jedno z większych wyzwań żeglarskiego świata. Dominują tutaj silne wiatry, częste są sztormy i duże wahania temperatury. Czeka nas ponad 500 mil przeprawy gwarantujące doświadczenia i przeżycia, które niewiele osób ma okazję zdobyć.

Rejs zaczniemy od południa Spitsbergenu, odwiedzimy Belsund i Hornsund. To bardzo duże fiordy, pełnie niezwykłości, które mało kiedy jest czas spokojnie eksplorować. Następnie, gdy tylko wypatrzymy dobre okno pogodowe, ruszymy na południe, w stronę Norwegii. Jeśli będziemy mieć szczęście i pomyślna sytuacja utrzyma się dostatecznie długo, zatrzymamy się na trochę przy Wyspie Niedźwiedziej. Dalej przed nami stoi otworem cały archipelag północnej Norwegii, z całą magią swoich odległych zakamarków.

Płyniemy prawie dwudziestometrowym, komfortowym jachtem motorowym przystosowanym do wypraw polarnych, który będzie nam służył za środek transportu i bazę wypadową do odkrywania archipelagów.

Tak różnorodny charakter rejsu pozwoli nam na zdobycie ciekawych doświadczeń związanych z pływaniem na jachcie motorowym. To coś zupełnie innego, niż żagle, a my będziemy mieli okazję sprawdzić jego zachowanie w rozmaitych warunkach na całej trasie.

Zaokrętowanie

11.09.2025 w Longyearbyen

Wyokrętowanie

26.09.2025 w Tromsø

Długość rejsu

15 nocy

Szacowany dystans

600 Mm

Jacht

MY Ocean C

Charakter rejsu

turystyczny

Język na pokładzie

polski, angielski, niemiecki

Cena

od 2505 €

Podana kwota jest ceną końcową rejsu. Jedyne dodatkowe koszty to dojazd i ubezpieczenie.

Szczegóły ceny i rabaty dla stałych klientów – TUTAJ.

Warianty i ceny

Cena bazowa2950€
Dla osób płynących jako załoga szkolna*, posiadających stopień żeglarski2800€
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających STCW2745€
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających JSM oraz STCW2655€
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających KJ oraz STCW2505€
Cała kabina na wyłączność dla 1 osoby5015€
Czarter całego jachtusprawdź

* Wymagania dla członka załogi stałej i szkolnej: przeczytaj.

Opis rejsu

Belsund i Hornsund

Dwa południowe fiordy Spitsbergenu, do których rzadko się zagląda – bo każdy chce gnać jak najdalej ku północy – skrywają w sobie wiele niezwykłych, zapierających dech miejsc, które ciężko spotkać gdzie indziej.

Laguny i rzeki lodowcowe, plaże pełne morsów, stacje polarne, zamknięte kopalnie, szarżujące lodowce i wiele innych cudów czeka na odkrycie.

Sørkapp

Wielu nazywa go Hornem północy. To sama południowa końcówka Spitsbergenu. Miejsce niezwykle niebezpieczne, gdzie dochodzi do skrzyżowania prądów. Stanowi punkt graniczny – Morze Grenlandzkie na zachodzie, Morze Norweskie na południu i Morze Barentsa na wschodzie.

Mimo, że chcemy go tylko minąć lewą burtą i ruszyć na południe, trzeba będzie dobrze przemyśleć warunki i wybrać odpowiedni moment, aby żegluga była przyjemnością podziwiania niezwykłych klifów i ptasich siedlisk, a nie walką z krzyżującymi się falami.

Królestwo dzikich zwierząt

O obecności niedźwiedzi polarnych i wielu innych lokalnych zwierząt nie można zapomnieć nawet na moment, szczególnie że sezon letni powoli dobiega końca, i zwierzęta wracają na południe archipelagu. Musimy pamiętać, że to dzika kraina, w której jesteśmy tylko gośćmi. Nie możemy naruszać ich spokoju, i musimy się zabezpieczać żeby nie zostać ich obiadem… te wolne zwierzęta nie czują żadnego respektu przed człowiekiem.
Jeżeli będziemy mieć szczęście, być może zobaczymy jeden ze spektakli natury, fragment prosto z codziennego życia tych zwierząt – czas odpoczynku, zabawy czy polowania.

Wieloryby

Potęga mórz i oceanów, największe osiągają długość nawet 30 metrów, chociaż występuje bardzo duże zróżnicowanie wśród wielorybów i większość tych pływających w wodach Svalbardu jest znacznie mniejsza – ale nie mniej warta uwagi!

Morze Barentsa

Przejście Morza Barentsa będzie wyzwaniem, którym zwieńczymy całą naszą wyprawę. Tutaj pogoda i sytuacja lodowa rozdają karty – na ich podstawie zadecydujemy, kiedy i którędy popłyniemy. Okna pogodowe są bardzo krótkie, a spotkanie na drodze silnego frontu jest wysoce prawdopodobne – jednakże przez ostatnie kilka lat robiliśmy tę trasę już paręnaście razy, i dzięki nagromadzonemu doświadczeniu i znajomości akwenu jeszcze nigdy nie zostaliśmy zmuszeni do sztormowania się po drodze, a czekające warunki jeszcze ani razu nie były zbyt ciężkie dla kontynuowania aktywnej żeglugi na naszych jachtach.

BJØRNØYA

Wyspa Niedźwiedzia to jedyny ląd, który być może znajdzie się na trasie pomiędzy kontynentalną Norwegią i Spitsbergenem.  Liczy 178 km², na jej terenie znajdują się 740 jeziora. Od 2000 roku Bird Life International uznaje wyspę za ostoję 13 zagrożonych gatunków ptaków.  Średnio przez 178 dni w roku wyspa jest narażona na sztormowe wiatry, a wczesną wiosną jej brzegów często strzeże arktyczny lód.

Północna Norwegia

Norwegii nikomu nie trzeba reklamować – wszyscy wiemy, jakie cuda natury można tutaj spotkać. Rejs jest dostatecznie długi, żeby po przejściu Morza Barentsa pozostało jeszcze mnóstwo czasu na zwiedzenie jachtem tutejszego archipelagu i odkrywanie jego tajemnic.
 
Różnie bywa z pogodą – być może pozwoli nam na żeglugę we wschodnią stronę, za Nordkapp i do Kirkenes, a może pozwoli odkryć piękną Sonję i inne fragmenty Lofotów. Gdziegolwiek nas nie zaprowadzi, jedno jest pewne: widoki będą zapierały dech, a wspomnienia i tęsknota za tym miejscem pozostanie z nami na lata!

Ocean C

Płyniemy wygodnym, przystosowanym do dalekich arktycznych wypraw jachtem motorowym, który zapewnia wyjątkowe połączenie komfortu, prędkości i bezpieczeństwa, przy zachowaniu możliwości nawigacyjnych charakterystycznych dla jachtów.

Będzie to rejs inny od standardowych stażowych, ponieważ da unikatową możliwość zdobycia doświadczeń i wrażeń związanych ze specyfiką żeglowania jachtami motorowymi.

Czytaj więcej