Jacht motorowo-żaglowy
Ocean B
Ocean B jest dużym, stalowym, wygodnym i bezpiecznym jachtem, przystosowanym do pływania po wodach Arktyki.
Na swoim koncie ma już niejedną wyprawę polarną na wodach Svalbardu, łącznie z wypłynięciem powyżej 84-go równoleżnika oraz kilkukrotnym opłynięciem Spitsbergenu i całego Svalbardu. Nie pierwszy raz cały sezon letni spędza na tym północnym archipelagu. Rok w rok zabiera skitourowców, podróżników i żeglarzy w niedostępne innym sposobem miejsca, a także stanowi bazę hotelowo-transportową do badań naukowych w najróżniejszych okolicach, także na północnych i wschodnich terenach.
W rejonach polarnych, gdzie czas dotarcia pomocy z zewnątrz jest znacznie wydłużony, o ile w ogóle możliwy, szczególnie ważne są aspekty związane z bezpieczeństwem – stawiamy przede wszystkim na systemy i działania mające na celu zapobieganie, chociaż staramy się być zawsze gotowi na nawet najgorsze scenariusze.
Ocean B posiada pełne obowiązkowe wyposażenie bezpieczeństwa i ratunkowe zgodne z normami dla jachtów komercyjnych w żegludze oceanicznej oraz z Kodeksem Polarnym dla jednostek pływających po Arktyce w okresie zimowym.
PODSTAWOWE ELEMENTY WYPOSAŻENIA BEZPIECZEŃSTWA I RATOWNICZEGO:
- 20-osobowa oceaniczna tratwa ratunkowa
- kamizelki pneumatyczne 275 N z wąsamikil
- kanaście gaśnic do różnych zastosowań
- 100 metrów łańcucha kotwicznego
- kilkaset metrów dodatkowych lin
- generator prądotwórczy
- EPIRB
- transponder AIS
- 12 rakiet spadochronowych i 2 pławki dymne
- komunikator satelitarny Garmin InReach
- Internet satelitarny Starlink
- radio UKF i ręczne radiotelefony wraz z dodatkową anteną zwiększającą ich zasięg
- pistolety hukowe na niedźwiedzie polarne
- broń z ostrą amunicją (tylko na Svalbardzie i Grenlandii)
W rejonach polarnych, gdzie czas dotarcia pomocy z zewnątrz jest znacznie wydłużony, o ile w ogóle możliwy, szczególnie ważne są aspekty związane z bezpieczeństwem – stawiamy przede wszystkim na systemy i działania mające na celu zapobieganie, chociaż staramy się być zawsze gotowi na nawet najgorsze scenariusze.
Ocean A posiada pełne obowiązkowe wyposażenie bezpieczeństwa i ratunkowe zgodne z normami dla jachtów komercyjnych w żegludze oceanicznej oraz z Kodeksem Polarnym dla jednostek pływających po Arktyce w okresie zimowym. Do całego tego zestawu dołączyliśmy również elementy, których przepisy nie obejmują, a według nas są niezbędne w żegludze po akwenach z tak wysokim ryzykiem – jak system PLB dla wachty nawigacyjnej, kołyska do podjęcia człowieka z wody czy kombinezony SOLAS dla desantu na ląd nawet w trudniejszych warunkach.
Dodatkowym aspektem związanym z bezpieczeństwem jest spełnianie przez jacht norm pozwalających na żeglugę na akwenie, na którym występuje lód – związane jest to między innymi z grubością stali, wzmocnieniami konstrukcji kadłuba czy wodoszczelną grodzią izolującą cały przedział dziobowy na wypadek uszkodzenia po poważnej kolizji. Nawet przy całkowicie zalanych skrajnikach dziobowym i rufowym jacht zachowuje stateczność na wodzie.
PODSTAWOWE ELEMENTY WYPOSAŻENIA BEZPIECZEŃSTWA I RATUNKOWEGO:
- 20-osobowa oceaniczna tratwa ratunkowa
- kamizelki pneumatyczne 275 N z wąsami
- lifeliny i dodatkowe relingi przy masztach
- kilkanaście gaśnic do różnych zastosowań
- 180 metrów łańcucha kotwicznego
- kilkaset metrów dodatkowych lin
- uziemienie odgromowe masztu
- generator prądotwórczy
- EPIRB i załogowy system PLB
- transponder AIS SART
- 18 rakiet spadochronowych i 2 pławki dymne
- komunikator satelitarny Garmin InReach
- telefon satelitarny Iridium 9575 Extreme
- Internet satelitarny
- zdublowane radio UKF
- ręczne radiotelefony
- pistolety hukowe na niedźwiedzie polarne
- broń z ostrą amunicją (tylko na Svalbardzie i Grenlandii)
Wyposażenie i przygotowanie jachtu pozwala na zachowanie autonomii od kilku tygodni do nawet miesięcy, zależnie od ilości osób na pokładzie i utrzymywanych zasad. Dzięki temu możemy sobie pozwolić na nawet bardzo dalekie trasy, poza cywilizację, wiedząc że będziemy przez określony czas samodzielni.
Ocean B posiada sześć niezależnych źródeł pozyskiwania energii – poziomą prądnicę wiatrową, duże panele słoneczne, generator prądotwórczy, dodatkowy niewielki agregat na sytuacje drobne lub awaryjne, a także jak to na każdym jachcie alternator silnika oraz podpięcie do kei. Dwa pakiety akumulatorów hotelowych (łącznie 600 Ah) oraz dodatkowe zestawy – dla rozruchu silnika oraz zasilania windy kotwicznej i steru strumieniowego. Inwerter pozwala nawet na morzu korzystać z gniazd 230V.
Główne zbiorniki jachtu mieszczą łącznie 1700L wody, a dodatkowe zbiorniki przewożone na pokładzie kolejną tonę. Przy przestrzeganiu podstawowych zasad wystarcza to na minimum dwa tygodnie, a przy zwiększonym reżimie nawet miesiąc bez uzupełniania zapasów. Na krótkich rejsach dzięki takim zapasom mamy bardzo duży komfort użytkowania, niemal jak w domu. Czystość zbiorników jest stale monitorowana, a system filtracji obiegu spożywczego pozwala pić czystą wodę prosto z kranu.
Kolejny zestaw zbiorników to paliwo, którego mieszczą się prawie dwie tony. Dla zobrazowania tej ilości – pozwala ona na płynięcie ciągiem, bez żadnej przerwy, przez około dziewięć dni, przy cały czas pracującym również piecu CO i utrzymywaniu na jachcie temperatury pokojowej oraz gorącej wody.
Prawie 100m ciężkiego łańcucha kotwicznego obsługiwanego windą to możliwość kotwiczenia na obszarach do średniej głębokości, ale także utrzymania pozycji w trudniejszych warunkach. Desant na ląd umożliwia Bestia – duży ponton ze sztywnym dnem i silnikiem 15KM, opuszczany i podnoszony dwoma elektrycznymi wyciągarkami.
Na górnym pokładzie znajduje się duże, całkowicie zabudowane pomieszczenie, które pełni potrójną funkcję – przednia część to sterówka z całym wyposażeniem do prowadzenia nawigacji, środkowa stanowi niewielką górną mesę z rozkładanym stołem i dwiema kanapami, a ostatnia część jest ładunkowa dla zapasów żywności.
PODSTAWOWE WYPOSAŻENIE NAWIGACYJNE:
Dwa oddzielne ekrany (jeden pod pokładem, jeden w sterówce) podłączone do jednego komputera z aktualnymi, dokładnymi mapami w dwóch wersjach do wyboru na akweny po których żeglujemy.
Dwa dodatkowe źródła nawigacji, również z kompletem map i niezależnymi odbiornikami pozycji satelitarnej.Kolejne dwa urządzenia do zapisywania i śledzenia pozycji jachtu.
Pełna elektronika jachtowa.
Radio UKF z możliwością zapisu wiadomości i ponownego odsłuchu.
Autopilot podpięty pod kompas satelitarny.
Nowoczesny radar, wykrywający obiekty lodowe o wielkości 0,5 x 0,5 m z odległości 2 mil morskich, z systemem mARPA.
Sonar patrzący również wprzód, znacznie zwiększający bezpieczeństwo pływania po płytkich akwenach z niedokładnymi mapami.
Urządzenia do łączności satelitarnej – komunikator InReach oraz internet Starlink.
Wyposażenie dla prowadzenia nawigacji klasycznej – mapy papierowe, kompas, namiernik, sekstant, tabele pływów i tabele astronawigacyjne, komplet przyrządów.
Bandera: niemiecka
Port macierzysty: Oldenburg
Rejestr: 1633 Brake
Znak wywoławczy: DDJO
MMSI: 211336220
Długość całkowita: 20.55 m
Szerokość: 5.00 m
Wyporność: 35 t
Zbiorniki paliwa: 1700 l
Zbiorniki wody: 1800 l
Rejon żeglugi: oceaniczna
Przy wietrze i fali: bez ograniczeń
Typ ożaglowania: slup
Powierzchnia ożaglowania: 120m2
Rodzaj kadłuba: stalowy
Silnik: Perkins T6.3544(M)
Moc silnika: 164 kW
Wyprawowy jacht OCEAN B
Bezpieczeństwo i wygoda
Do prowadzenia bezpiecznych wypraw w Arktyce konieczny jest odpowiedni jacht. Nasz jacht spełnia wszystkie wymagania. Stalowy, masywny kadłub, wszelkie systemy bezpieczeństwa, systemy łączności i bogate wyposażenie w urządzenia elektroniczne. Ponieważ to duża jednostka udało nam się zachować także wygodę. Każdy z uczestników ma swoje miejsce, a części wspólne są przestronne i pozwalają funkcjonować całej ekipie w dobrych warunkach.
Dane techniczne:
Podstawowe dane:
- nazwa jachtu: Ocean B
- znak wywoławczy : DDJO
- MMSI: 211336220
- port macierzysty: Oldenburg
- rejestr: 1633 Brake
- rejon żeglugi: oceaniczna, bez ograniczeń
- rodzaj kadłuba : stalowy
- długość kadłuba LH : 20.55 m
- szerokość kadłuba : 5.0 m
- wyporność : 35 t
- zbiornik paliwa : 1700 l
- zbiornik wody: 1800 l
- rodzaj jednostki: jacht żaglowy (slup) z napędem motorowym
Bezpieczeństwo
- 20-osobowa tratwa ratunkowa
- kamizelki pneumatyczne 290 N
- kombinezony wypornościowe
- EPIRB
- telefon satelitarny Iridium 9575 Extreme
- AIS
- radio UKF
- radar
- dodatkowy ploter
- autopilot
- sonar
- pełna elektronika jachtowa
- generator prądotwórczy 380V: 10 kVA
- dodatkowe źródła energii: elektrownia wiatrowa, panele słoneczne
Wygoda
- 5 kabin 2-3 osobowych
- 17 koi
- 4 łazienki (prysznic + umywalka + wc elektryczne)
- pralka
- duży w pełni wyposażony kambuz
- kuchenka gazowa