Jacht motorowo-żaglowy

Ocean B

Ocean B jest dużym, stalowym, wygodnym i bezpiecznym jachtem, przystosowanym do pływania po wodach Arktyki.

Na swoim koncie ma już niejedną wyprawę polarną na wodach Svalbardu, łącznie z wypłynięciem powyżej 84-go równoleżnika oraz kilkukrotnym opłynięciem Spitsbergenu i całego Svalbardu. Nie pierwszy raz cały sezon letni spędza na tym północnym archipelagu. Rok w rok zabiera skitourowców, podróżników i żeglarzy w niedostępne innym sposobem miejsca, a także stanowi bazę hotelowo-transportową do badań naukowych w najróżniejszych okolicach, także na północnych i wschodnich terenach.

W rejonach polarnych, gdzie czas dotarcia pomocy z zewnątrz jest znacznie wydłużony, o ile w ogóle możliwy, szczególnie ważne są aspekty związane z bezpieczeństwem – stawiamy przede wszystkim na systemy i działania mające na celu zapobieganie, chociaż staramy się być zawsze gotowi na nawet najgorsze scenariusze.

Ocean B posiada pełne obowiązkowe wyposażenie bezpieczeństwa i ratunkowe zgodne z normami dla jachtów komercyjnych w żegludze oceanicznej oraz z Kodeksem Polarnym dla jednostek pływających po Arktyce w okresie zimowym.

PODSTAWOWE ELEMENTY WYPOSAŻENIA BEZPIECZEŃSTWA I RATOWNICZEGO:

  • 20-osobowa oceaniczna tratwa ratunkowa
  • kamizelki pneumatyczne 275 N z wąsamikil
  • kanaście gaśnic do różnych zastosowań
  • 100 metrów łańcucha kotwicznego
  • kilkaset metrów dodatkowych lin
  • generator prądotwórczy
  • EPIRB
  • transponder AIS
  • 12 rakiet spadochronowych i 2 pławki dymne
  • komunikator satelitarny Garmin InReach
  • Internet satelitarny Starlink
  • radio UKF i ręczne radiotelefony wraz z dodatkową anteną zwiększającą ich zasięg
  • pistolety hukowe na niedźwiedzie polarne
  • broń z ostrą amunicją (tylko na Svalbardzie i Grenlandii)

W rejonach polarnych, gdzie czas dotarcia pomocy z zewnątrz jest znacznie wydłużony, o ile w ogóle możliwy, szczególnie ważne są aspekty związane z bezpieczeństwem – stawiamy przede wszystkim na systemy i działania mające na celu zapobieganie, chociaż staramy się być zawsze gotowi na nawet najgorsze scenariusze.

Ocean A posiada pełne obowiązkowe wyposażenie bezpieczeństwa i ratunkowe zgodne z normami dla jachtów komercyjnych w żegludze oceanicznej oraz z Kodeksem Polarnym dla jednostek pływających po Arktyce w okresie zimowym. Do całego tego zestawu dołączyliśmy również elementy, których przepisy nie obejmują, a według nas są niezbędne w żegludze po akwenach z tak wysokim ryzykiem – jak system PLB dla wachty nawigacyjnej, kołyska do podjęcia człowieka z wody czy kombinezony SOLAS dla desantu na ląd nawet w trudniejszych warunkach.

Dodatkowym aspektem związanym z bezpieczeństwem jest spełnianie przez jacht norm pozwalających na żeglugę na akwenie, na którym występuje lód – związane jest to między innymi z grubością stali, wzmocnieniami konstrukcji kadłuba czy wodoszczelną grodzią izolującą cały przedział dziobowy na wypadek uszkodzenia po poważnej kolizji. Nawet przy całkowicie zalanych skrajnikach dziobowym i rufowym jacht zachowuje stateczność na wodzie.

PODSTAWOWE ELEMENTY WYPOSAŻENIA BEZPIECZEŃSTWA I RATUNKOWEGO:

  • 20-osobowa oceaniczna tratwa ratunkowa
  • kamizelki pneumatyczne 275 N z wąsami
  • lifeliny i dodatkowe relingi przy masztach
  • kilkanaście gaśnic do różnych zastosowań
  • 180 metrów łańcucha kotwicznego
  • kilkaset metrów dodatkowych lin
  • uziemienie odgromowe masztu
  • generator prądotwórczy
  • EPIRB i załogowy system PLB
  • transponder AIS SART
  • 18 rakiet spadochronowych i 2 pławki dymne
  • komunikator satelitarny Garmin InReach
  • telefon satelitarny Iridium 9575 Extreme
  • Internet satelitarny
  • zdublowane radio UKF
  • ręczne radiotelefony
  • pistolety hukowe na niedźwiedzie polarne
  • broń z ostrą amunicją (tylko na Svalbardzie i Grenlandii)

Wyposażenie i przygotowanie jachtu pozwala na zachowanie autonomii od kilku tygodni do nawet miesięcy, zależnie od ilości osób na pokładzie i utrzymywanych zasad. Dzięki temu możemy sobie pozwolić na nawet bardzo dalekie trasy, poza cywilizację, wiedząc że będziemy przez określony czas samodzielni.

Ocean B posiada sześć niezależnych źródeł pozyskiwania energii – poziomą prądnicę wiatrową, duże panele słoneczne, generator prądotwórczy, dodatkowy niewielki agregat na sytuacje drobne lub awaryjne, a także jak to na każdym jachcie alternator silnika oraz podpięcie do kei. Dwa pakiety akumulatorów hotelowych (łącznie 600 Ah) oraz dodatkowe zestawy – dla rozruchu silnika oraz zasilania windy kotwicznej i steru strumieniowego. Inwerter pozwala nawet na morzu korzystać z gniazd 230V.

Główne zbiorniki jachtu mieszczą łącznie 1700L wody, a dodatkowe zbiorniki przewożone na pokładzie kolejną tonę. Przy przestrzeganiu podstawowych zasad wystarcza to na minimum dwa tygodnie, a przy zwiększonym reżimie nawet miesiąc bez uzupełniania zapasów. Na krótkich rejsach dzięki takim zapasom mamy bardzo duży komfort użytkowania, niemal jak w domu. Czystość zbiorników jest stale monitorowana, a system filtracji obiegu spożywczego pozwala pić czystą wodę prosto z kranu.

Kolejny zestaw zbiorników to paliwo, którego mieszczą się prawie dwie tony. Dla zobrazowania tej ilości – pozwala ona na płynięcie ciągiem, bez żadnej przerwy, przez około dziewięć dni, przy cały czas pracującym również piecu CO i utrzymywaniu na jachcie temperatury pokojowej oraz gorącej wody.

Prawie 100m ciężkiego łańcucha kotwicznego obsługiwanego windą to możliwość kotwiczenia na obszarach do średniej głębokości, ale także utrzymania pozycji w trudniejszych warunkach. Desant na ląd umożliwia Bestia – duży ponton ze sztywnym dnem i silnikiem 15KM, opuszczany i podnoszony dwoma elektrycznymi wyciągarkami.

Na górnym pokładzie znajduje się duże, całkowicie zabudowane pomieszczenie, które pełni potrójną funkcję – przednia część to sterówka z całym wyposażeniem do prowadzenia nawigacji, środkowa stanowi niewielką górną mesę z rozkładanym stołem i dwiema kanapami, a ostatnia część jest ładunkowa dla zapasów żywności.

PODSTAWOWE WYPOSAŻENIE NAWIGACYJNE:

Dwa oddzielne ekrany (jeden pod pokładem, jeden w sterówce) podłączone do jednego komputera z aktualnymi, dokładnymi mapami w dwóch wersjach do wyboru na akweny po których żeglujemy.

Dwa dodatkowe źródła nawigacji, również z kompletem map i niezależnymi odbiornikami pozycji satelitarnej.Kolejne dwa urządzenia do zapisywania i śledzenia pozycji jachtu.

Pełna elektronika jachtowa.

Radio UKF z możliwością zapisu wiadomości i ponownego odsłuchu.

Autopilot podpięty pod kompas satelitarny.

Nowoczesny radar, wykrywający obiekty lodowe o wielkości 0,5 x 0,5 m z odległości 2 mil morskich, z systemem mARPA.

Sonar patrzący również wprzód, znacznie zwiększający bezpieczeństwo pływania po płytkich akwenach z niedokładnymi mapami.

Urządzenia do łączności satelitarnej – komunikator InReach oraz internet Starlink.

Wyposażenie dla prowadzenia nawigacji klasycznej – mapy papierowe, kompas, namiernik, sekstant, tabele pływów i tabele astronawigacyjne, komplet przyrządów.

Bandera: niemiecka

Port macierzysty: Oldenburg

Rejestr: 1633 Brake

Znak wywoławczy: DDJO

MMSI: 211336220

Długość całkowita: 20.55 m

Szerokość: 5.00 m

Wyporność: 35 t

Zbiorniki paliwa: 1700 l

Zbiorniki wody: 1800 l

Rejon żeglugi: oceaniczna

Przy wietrze i fali: bez ograniczeń

Typ ożaglowania: slup

Powierzchnia ożaglowania: 120m2

Rodzaj kadłuba: stalowy

Silnik Perkins T6.3544(M)

Moc silnika: 164 kW

Wyprawowy jacht OCEAN B

Bezpieczeństwo i wygoda

Do prowadzenia bezpiecznych wypraw w Arktyce konieczny jest odpowiedni jacht. Nasz jacht spełnia wszystkie wymagania. Stalowy, masywny kadłub, wszelkie systemy bezpieczeństwa, systemy łączności i bogate wyposażenie w urządzenia elektroniczne. Ponieważ to duża jednostka udało nam się zachować także wygodę. Każdy z uczestników ma swoje miejsce, a części wspólne są przestronne i pozwalają funkcjonować całej ekipie w dobrych warunkach.

Dane techniczne:

Podstawowe dane:

  • nazwa jachtu: Ocean B
  • znak wywoławczy : DDJO
  • MMSI: 211336220
  • port macierzysty: Oldenburg
  • rejestr: 1633 Brake
  • rejon żeglugi: oceaniczna, bez ograniczeń
  • rodzaj kadłuba : stalowy
  • długość kadłuba LH : 20.55 m
  • szerokość kadłuba : 5.0 m
  • wyporność : 35 t
  • zbiornik paliwa : 1700 l
  • zbiornik wody: 1800 l
  • rodzaj jednostki: jacht żaglowy (slup) z napędem motorowym

Bezpieczeństwo

  • 20-osobowa tratwa ratunkowa
  • kamizelki pneumatyczne 290 N
  • kombinezony wypornościowe
  • EPIRB
  • telefon satelitarny Iridium 9575 Extreme
  • AIS
  • radio UKF
  • radar
  • dodatkowy ploter
  • autopilot
  • sonar
  • pełna elektronika jachtowa
  • generator prądotwórczy 380V: 10 kVA
  • dodatkowe źródła energii: elektrownia wiatrowa, panele słoneczne

Wygoda

  • 5 kabin 2-3 osobowych
  • 17 koi
  • 4 łazienki (prysznic + umywalka + wc elektryczne)
  • pralka
  • duży w pełni wyposażony kambuz
  • kuchenka gazowa
s/y OCEAN B