Ski & Sail na Spitsbergenie
OC-B/10/24
Data wyprawy: | 26.05 do 02.06.2024 |
Ilość dni: | 7 |
Trasa wyprawy: | z Longyearbyen do Longyearbyen |
Stopień trudności: | Średni |
Sail & Ski to rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie otwarte przestrzenie, zjazd w dziewiczym śniegu i piękne widoki jakie zapewniają malownicze fiordy z majestatycznymi górami wyrastającymi prosto z morza, lodowce, fauna i flora Arktyki.
Pływanie jachtem przy wybrzeżu zachodniego Svalbardu pozwala na dostanie się w mało uczęszczane rejony. Każdego dnia można jeździć w nowym miejscu. Zbocza svalbardzkich gór pozwalają na przedłużenie narciarskiego sezonu aż do pierwszych dni czerwca.
Svalbard – archipelag w Arktyce, obejmujący odległy 800 km na północ od Norwegii i 1100 km na południe od Bieguna Północnego. Na mocy traktatu spitsbergeńskiego z 1920 Norwegia pełni zarząd nad archipelagiem.
Stolicą i siedzibą gubernatora prowincji Svalbard jest Longyearbyen. Najwyższą władzą na Svalbardzie jest gubernator, który posiada władzę administracyjną, sądową oraz czuwa nad porządkiem publicznym na całym archipelagu. Jest też odpowiedzialny za ochronę środowiska. Longyearbyen – nieformalna stolica Svalbardu, liczy ok. 2 tys. mieszkańców. Miejsce, gdzie nie można mieć kota, chodzi się z bronią po ulicy, można spotkać niedźwiedzia polarnego, z najdalej na północ płożonym uniwersytetem, gdzie zdejmuje się buty wchodząc np. na pocztę, do banku czy butiku.
Podczas całego rejsu nad bezpieczeństwem czuwać będzie nasz doświadczony kapitan i załoga stała jachtu. Chociaż wyjazd nie jest rejsem żeglarskim to, pod opieką załogi, wszyscy uczestniczą w pracach na jachcie. Są podzieleni na zespoły (wachty), które pracują 4 godziny, a 8 godzin mają wolne.
Jacht: OCEAN B , stalowy jacht wyprawowy dł. 20,55 m, 5 kabin dwu i trzyosobowych, 4 łazienki, obszerna mesa, duży i dobrze wyposażony kambuz. Zamknięta sterówka z dodatkowymi siedziskami dla turystów. Cały jacht ogrzewany (piec CO olejowy). 8 osobowy ponton- rib do lądowań na wybrzeże.
Port macierzysty: Oldenburg
Właściciel: Andrzej i Halina Górajek
Armator: „Natango” Halina Górajek
Etatowy kapitan: Andrzej Górajek, doświadczenie w pływaniu po wodach polarnych: http://www.polskiezeglarstwopolarne.pl/wp/?p=2632
Termin: 26.05 do 02.06.2024
Cena : 2645 EURO
Co jest zwarte w cenie katalogowej:
➔ Opieka doświadczonego kapitana
➔ Prowiant do przygotowywania posiłków
➔ Miejsce w kabinie dwu- lub trzyosobowej
➔ Pakiet podstawowy: prześcieradło, poduszka, poszewka na poduszkę, koc (dopłacając 50 zł można otrzymać kołdrę, poszwę na kołdrę, ręcznik kąpielowy)
➔ Korzystanie z naszego wspólnego sprzętu: ponton, raki na buty, sprzęt wędkarski.
➔ Wszystkie wydatki związane z jachtem, takie jak olej napędowy, gaz, opłaty portowe itp.
➔ Sprzęt ochrony osobistej
➔ Ubezpieczenie NNW
W cenie katalogowej nie jest zawarte:
➔ Dojazd do portu zaokrętowania i powrót z portu wyokretowania
➔ W rejsie nie ma kucharza. Członkowie załogi, na zasadzie rotacji, przygotowują posiłki
➔ Opcjonalne posiłki w kawiarniach / restauracjach.
➔ Wejście do galerii, muzeów itp.
➔ Napoje takie jak wino, piwo (tak, podczas postojów pijemy piwo i wino na pokładzie, ale przywozimy własne)
➔ Obowiązkowe indywidualne ubezpieczenie od kosztów ratownictwa (pomagamy załatwić, to koszt ca 250 zł/tydzień)
➔ Indywidualne ubezpieczenie uczestnika
➔ Ubezpieczenie kaucji 50 zł/tydzień
Ogólny program wyprawy:
➔ Dzień 1 Przylot i mustrowanie
➔ Dzień 2 Trygghamna, Forlandsundet, Monacofjellet,
➔ Dzień 3 Forlandsundet, Monacofjellet,
➔ Dzień 4 i 5 Engelskbukta, Ny-Ålesund, Möllerfjorden
➔ Dzień 6 powrót do Longyearbyen
➔ Dzień 7 Longyearbyen wymustrowanie
Poniższy program jest przykładowy. Realizacja każdej z wypraw żeglarskich uzależniona jest od pogody. Program rejsu może być zmieniony i dopasowany do panujących warunków atmosferycznych.
planowany program wyprawy:
Dzień 1 Przylot i zakwaterowanie
Longyearbyen: od godziny 15:00 rozpoczyna się zakwaterowanie na jacht. Po przydzieleniu miejsc wszyscy zostają zapoznani z wyposażeniem jachtu, obsługą podstawowych urządzeń i procedurami bezpieczeństwa oraz podzieleni na zespoły (wachty). Jeżeli prognoza pogody będzie korzystna to po zakwaterowaniu wszystkich uczestników jacht wypływa na pierwsze kotwicowisko. Jeżeli natomiast byłby sztorm, to wolimy przeczekać go w porcie.
Dzień 2,3,4 i 5 PROGRAM SKITOUROWY
Podczas wyprawy będziemy przemieszczać się jachtem. Zaplanowane są cztery do pięciu dni działania w górach pod profesjonalną opieką przewodnika górskiego. Pamiętać jednak trzeba, że program narciarski uzależniony jest od lokalnych warunków pogodowych i śniegowych. Możliwe są ewentualne modyfikacje.
Dzień 6 powrót do Longyearbyen
Po przedpołudniowym jeżdżeniu na nartach, jacht wraca do Longyearbyen. Uczestnicy mają czas na sprzątanie, pakowanie. Po zacumowaniu można jeszcze zwiedzić miasteczko.
Dzień 7 Longyearbyen wykwaterowanie
Po śniadaniu, otrzymaniu pamiątek z rejsu, uczestnicy po raz ostatni w tym rejsie schodzą z pokładu jachtu. Wymustrowanie trwa do godziny 12:00
Spis treści:
> Jak się dostać do/z Oslo, Tromso
> Bezpieczeństwo i codzienne życie na jachcie
> Jedzenie i gotowanie
> Zakwaterowanie i udogodnienia
> Zdrowie
> Co zabrać na rejs
> Czego oczekujemy od uczestników
Informacje praktyczne
Jak się dostać do/z Oslo, Tromso, Longyearbyen
Z Polski najprościej i najtaniej – samolotem. Tromso i Oslo Gardermoen są bardzo dobrze skomunikowane tanimi liniami lotniczymi. Do/z Longyearbyen samoloty zawsze odlatują/lądują z Oslo Gardermoen. Warto rozważyć podróż z Berlina. Z Berlinem są dobre połączenia z kilku miast Polski. Natomiast z Berlina do Longyearbyen i odwrotnie można podróżować na jednym bilecie i mimo przesiadki w Oslo, nie trzeba się martwić o bagaż. Zostaje on automatycznie przekierowany do docelowego samolotu. We wszystkich norweskich miastach pomiędzy lotniskiem a centrum jeżdżą Flybusses, często są dodatkowe autobusy miejskie, kolej. Ponieważ nasz jacht zwykle stoi w centrum miasta, przy miejskich kejach, zawsze łatwo jest się dostać z i na lotnisko.
W samym Longyearbyen odległość pomiędzy lotniskiem a portem to zaledwie kilka minut jazdy samochodem, prostą drogą. Nie polecamy jednak odbywania spaceru. W tym rejonie zdarzają się spotkania z niedźwiedziem polarnym i niestety mogą skończyć się one tragicznie.
Bezpieczeństwo i codzienne życie na jachcie
„Ocean B” to duży, stalowy, wygodny i bezpieczny jacht. Jest przystosowany do pływania po wodach Arktyki. Każdy uczestnik ma przypisaną do siebie kamizelkę ratunkową, która nie utrudnia poruszania się, ale w razie wypadnięcia do wody automatycznie napełnia się gazem i utrzymuje człowieka wodzie. Na pokładzie jest 20 osobowa tratwa ratunkowa. Podczas trudnych warunków lub jeżeli ktoś odczuwa taką potrzebę, podczas przebywania na pokładzie jachtu można się przypiąć do relingu za pomocą specjalnych pasów (zwanych wąsami). Dodatkowym zabezpieczeniem podczas ew. bardzo trudnych warunków są specjalne indywidualne czujniki, które w razie wypadnięcia za burtę się uruchamiają i powiadamiają o tym sterującego. Poza indywidualnymi środkami ratunkowymi, na jachcie są inne, elektroniczne środki ochrony, wymagane prawem i atestowane. Pierwszego dnia pobytu na jachcie przeprowadzamy szkolenie z zasad bezpieczeństwa, zapoznajemy z jachtowymi urządzeniami. Kapitan i załoga stała jachtu (jeżeli w tym rejsie płynie) cały czas czuwa nad bezpieczeństwem.
Nasz etatowy kapitan jest bardzo doświadczonym żeglarzem, który od kilku lat pływa po Arktyce.
Pierwszego dnia pobytu wszyscy uczestnicy zostają podzieleni na stałe zespoły tzw. wachty. Wyróżniamy wachty nawigacyjne i wachty kambuzowo-gospodarcze. Wachta nawigacyjna polega na obsłudze jachtu podczas płynięcia: sterowanie, stawianie żagli, obserwacja otoczenia. Wachta nawigacyjna trwa zwykle 4 godziny, a po niej jest 8 godzinny odpoczynek. Wachta kambuzowo-gospodarcza ma za zadanie przygotowywanie posiłków, dbanie o czystość w pomieszczeniach wspólnych, dokonywanie drobnych napraw zleconych przez kapitana lub oficera wachtowego. Wachta kambuzowo-gospodarcza trwa 24 godziny i przypada co kilka dni.
Do manewrów portowych wychodzi cała załoga.
Na wachtę wychodzi się kilka minut przed czasem, tak by spokojnie i w skupieniu przejąć obowiązki.
Podczas wachty nawigacyjnej nie czyta się książek, nie gra, nie rozmawia przez telefon itp. Od obserwacji otoczenia i utrzymania kursu zależy życie wszystkich na pokładzie.
W dozwolonych prawem ilościach tolerujemy na pokładzie alkohol, pity wyłącznie w portach, gdy wszyscy są bezpieczni. Narkotyki w żadnej postaci nie są tolerowane i jest zakaz wnoszenia ich na pokład jachtu.
Palenie papierosów/fajki jest dozwolone wyłącznie na pokładzie, poza sterówką, od strony zawietrznej. Każdorazowe wyjście na pokład i powrót muszą być zgłaszane oficerowi wachtowemu, pełniącemu w tym momencie służbę.
Wszystkie rzeczy na jachcie mają swoje ustalone miejsce i bezwzględnie po użyciu muszą wrócić na to samo miejsce. Dlaczego? Po pierwsze w nagłych przypadkach nie może być sytuacji, że zamiast coś wziąć z wiadomego miejsca zaczyna się szukanie. Po drugie luźno leżące rzeczy, gdy jachtem buja mogą przelecieć i po drodze kogoś skaleczyć. Niejeden jacht zatonął, bo przysłowiowe zapałki nie leżały na swoim miejscu i nie jedna osoba straciła zdrowie, bo została np. ugodzona niedbale odłożonym nożem.
Instalacja wodno-kanalizacyjna na jachcie tylko pozornie jest taka sama jak w mieszkaniu. Na jachcie wszystkie rury mają dużo mniejszą średnicę, są zamontowane pompy. Trzeba bezustannie dbać by nie były zapchane. Dlatego pod żadnym pozorem nie wolno do zlewów czy toalet wrzucać odpadków, fusów, włosów, chusteczek, papieru toaletowego, patyczków itp. Do tego służą kosze na śmieci. Z tego samego powodu trzeba dbać by drobne przedmioty, papierki, chusteczki itp. nie przedostały się pod podłogę. Na jachcie są zamontowane pompy, które opróżniają zenzy. Jeżeli pompa zostanie uszkodzona powstaje poważne zagrożenie dla jachtu.
W Arktyce jesteśmy gośćmi. Obowiązuje nas szczególna dbałość o środowisko naturalne. Nie zostawiamy nigdzie śmieci, nie drażnimy zwierząt, nie dokarmiamy ich. Poruszanie się po lądzie jest możliwe tylko w zwartej grupie, pod opieką osoby posiadającej broń i przeszkolonej w zakresie ochrony.
Pływanie po wodach Arktyki jest wyzwaniem, zawsze niesie ze sobą pewne ryzyko. Nasza dbałość o jacht i doświadczenie kapitana pozwalają to ryzyko minimalizować. Jeżeli mają Państwo dodatkowe pytania – prosimy o kontakt.
Jedzenie i gotowanie
Na naszych rejsach każdy ma swój wkład w prace na jachcie, wszyscy podczas pobytu na jachcie zmieniają się w kambuzie. Staramy się by zakupiony przez nas prowiant pozwalał na przygotowanie domowych, smacznych i zdrowych posiłków. Kambuz jest wyposażony w wiele urządzeń AGD ułatwiających gotowanie. Świeże ryby, złapane podczas rejsu uzupełniają menu. Dużym udogodnieniem jest ujęcie wody zaburtowej w kambuzie, dzięki temu oszczędzamy wodę słodką. Smażenie ryb jest zabronione w kambuzie. Do tego służy osobna kuchenka i smażenie się odbywa na pokładzie lub na lądzie.
Jeśli masz alergie lub preferencje, daj nam znać w formularzu rejestracyjnym, a my weźmiemy to pod uwagę.
Zakwaterowanie i udogodnienia
Na jachcie są kabiny 2 i 3 osobowe i 4 łazienki. Poduszka, powłoczkę na nią, prześcieradło, koc – to zapewniamy my. Każdy uczestnik przywozi swój śpiwór lub powłokę na kołdrę (kołdrę można wypożyczyć naszą). Za dodatkową opłatą można zamówić kołdrę z powłoką oraz ręczniki. W kabinach są półki i szafki w których pomieszczą się rzeczy osobiste. W każdej kabinie jest port USB i nie ma problemu z ładowaniem np. telefonów. Kabel trzeba mieć własny.
Obszerna mesa jest pomieszczeniem wspólnym dla całej załogi. Mamy małą bibliotekę z książkami, gry planszowe, karty. Jest też do dyspozycji gitara.
Na całym jachcie jest ciepło jak w domu, zapewnia je olejowy piec CO i grzejniki w każdym pomieszczeniu. Na dłuższe wyprawy nie ma potrzeby zabierania większej ilości ubrań. Mamy pralkę i można z niej skorzystać.
Zdrowie
Wszyscy członkowie załogi stałej posiadają podstawowe przeszkolenie medyczne. Pod telefonem są nasi lekarze medycyny rodzinnej. Na pokładzie jest dobrze wyposażona apteczka z lekarstwami i opatrunkowa. Z lekarstw korzystamy tylko w sytuacjach nagłych, po konsultacji z lekarzem. Prosimy, by każdy uczestnik pamiętał o swoich dolegliwościach i zabrał ze sobą swoje leki. Osoby z chorobami przewlekłymi są proszone o wypełnienie ankiety podczas zapisywania się na rejs. Kapitan musi wiedzieć jak zareagować w sytuacji nagłej. Jeżeli wiesz, że cierpisz na chorobę lokomocyjną – ew. lekarstwa, plastry zabierz ze sobą. My na pokładzie takich leków nie mamy. Proponujemy kandyzowany imbir, który jest składnikiem leków na chorobę lokomocyjną. Tzw. choroba morska nie musi objawiać się wymiotami. To może być biegunka – weź to pod uwagę kompletując swoją apteczkę podróżną.
Bardzo prosimy o nieużywanie na jachcie kosmetyków o intensywnym zapachu (perfumy, dezodoranty, płyny po goleniu). O ile na lądzie nie zwracamy większej uwagi na zapach, to na jachcie jest to już problem. Intensywny zapach może powodować ból głowy, może być impulsem do choroby lokomocyjnej.
Co zabrać na rejs
Każdy przed rejsem zastanawia się, co zabrać na rejs. Dobrze jest przed pakowaniem sporządzić sobie listę i wg niej przygotować się do wyjazdu. Poniżej przedstawiamy Państwu sugestie co zabrać w rejs, oparte na naszym doświadczeniu. Listy nie można traktować jako kompletnej w 100%. Spis zależy od charakteru konkretnego rejsu oraz Państwa indywidualnych potrzeb.
• DOKUMENTY:
dowód osobisty/paszport – prosimy zwrócić uwagę na datę ważności dokumentu, patent żeglarski/książeczkę żeglarską, ubezpieczenie EKUZ oraz dodatkowe indywidualne ubezpieczenie od kosztów ratownictwa na morzu, dokumenty uprawniające do zniżek (np. leg. studencka), kartę płatniczą / gotówkę w walucie odwiedzanych państw
• LEKI / KOSMETYKI itp.
indywidualne lekarstwa (zalecamy zabranie zapasu na 2-3 dni więcej niż przewidywany czas trwania rejsu oraz zalecamy dołączyć kartkę z opisem zażywania), środki p/bólowe, ew. leki na chorobę lokomocyjną, zapasowe okulary korekcyjne, okulary p/słoneczne, krem z filtrem p/słonecznym, antyperspirant, pasta do zębów + szczoteczka, przybory do golenia, grzebień, szampon itp., kremy/balsamy, ręczniki, myjki, chusteczki mokre, zapas podpasek (nawet jak nie przewidujemy potrzeby używania, zmiana klimatu i podróż potrafi wiele zmienić)
• UBRANIA
wygodne spodnie – 2 szt., podkoszulki, bielizna, piżama, ciepłą odzież – polar, ciepłe spodnie, ciepła kurtka, czapkę, rękawiczki itd. Nie jest wymagane posiadanie sztormiaka, sterujemy z osłoniętej sterówki i wychodzimy tylko do manewrów. Na jachcie jest ciepło (+20)
• OBUWIE
wygodne obuwie sportowe, z jasną, antypoślizgową podeszwą, dobrze trzymające się na nodze – do poruszania się po pokładzie – 1 para (Nie dopuszczamy do chodzenia po pokładzie w klapkach lub boso), wygodne obuwie na spacery, zalecamy zabranie kaloszy lub buty tzw. trekkingowe.
• POZOSTAŁE
torba, worek żeglarski lub plecak bez stelaża (na jachcie nie ma miejsca na przechowywanie walizek), mały plecak na wędrówki, smycz do telefonu, sznurek do okularów, woreczki strunowe do przechowywania dokumentów, lekarstw, worek na brudne ubrania, latarka + zapasowe baterie, ładowarka do telefonu itp., śpiwór lub powłokę na kołdrę.
• NIE ZABIERAMY NA REJS
drogich ubrań, drogiej biżuterii, cennych urządzeń elektronicznych, które nie są odporne na kontakt z wilgocią,
papierosów ponad ilość dozwoloną przepisami wwozowymi do odwiedzanych państw,
obowiązuje całkowity zakaz wnoszenia na pokład jachtu narkotyków i.t.p.
Czego oczekujemy od uczestników
udziału w rutynowych czynnościach na pokładzie jachtu, niezależnie od tego, czy jest to nawigacja, manewry portowe, gotowanie, sprzątanie lub w innych w razie potrzeby. Nasze rejsy wymagają trochę wysiłku od wszystkich uczestników – i trzeba być otwartym na wkład pracy i trochę otworzyć się towarzysko. Poglądy polityczne i religijne zostawiamy na lądzie.