OC-A/25/26
POWRÓT NA BAŁTYK II
Bergen – Szczecin
OC-A/25/26
POWRÓT NA BAŁTYK II
Bergen – Szczecin
Późna jesień na morzu, siekący lodowaty wiatr, zamarzające od fal liny na pokładzie, ale wachta pełniona z ogrzewanej, zamkniętej sterówki – czy może być lepsze połączenie? Szlak kończący tegoroczny sezon na dalekiej północy, wiodący przez trzy morza – Norweskie, Północne i Bałtyckie.
Rejs daje możliwość zdobycia stażu na wodach pływowych oraz na jednostce powyżej 20m, a także wiedzy od doświadczonej w żegludze stałej załogi oraz poznania zaawansowanych instalacji statkowych i systemów nawigacyjnych na dużym, wyprawowym jachcie. Istnieje prawdopodobieństwo, że gdzieś na trasie spotkamy się z wracającymi ze Svalbardu pozostałymi trzema naszymi jachtami (zobacz rejs) i przez chwilę będziemy płynąć razem, całą flotą!
Szereg wyzwań nawigacyjnych na trasie!
Południowa Norwegia jesienną porą – świeżo zamarznięta tafla lodu jest w fiordach codziennością. Sztormowy Skagerrak, nie mający zbyt wielu miejsc, w których można się bezpiecznie schronić. Cieśniny duńskie – słynne z intensywnego ruchu statków o każdej porze dnia i nocy. To miejsce, gdzie nawet na chwilę nie można stracić czujności.
Na całej trasie czeka nas mnóstwo kluczenia pomiędzy skałami i wysepkami, spory ruch statków w strefie przybrzeżnej, i lawirowanie między sieciami. W nagrodę dostaniemy niepowtarzalne widoki powoli układającej się do zimowego snu Norwegii – pomalowane na jesienne złoto stoki wysokich gór schodzące do morza; rozległe puste przestrzenie, czyste powietrze i rozgwieżdżone niebo; zwierzęta szukające miejsca na bezpieczny sen zimowy.
Zaokrętowanie
11.10.2026 w Bergen
Wyokrętowanie
19.10.2026 w Szczecinie
Długość rejsu
8 nocy
Szacowany dystans
600 Mm
Jacht
SY Ocean A
Charakter rejsu
żeglarski, stażowo-szkoleniowy
Język na pokładzie
polski, angielski, niemiecki
Cena
od 1150 €
Podana kwota jest ceną końcową rejsu. Jedyne dodatkowe koszty to dojazd i ubezpieczenie.
Szczegóły ceny i rabaty dla stałych klientów – TUTAJ.
Warianty i ceny
Cena bazowa | 1350€ |
Dla osób płynących jako załoga szkolna*, posiadających stopień żeglarski | 1285€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających STCW | 1255€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających JSM oraz STCW | 1215€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających KJ oraz STCW | 1150€ |
Cała kabina na wyłączność dla 1 osoby | 2295€ |
Czarter całego jachtu | sprawdź |
* Wymagania dla członka załogi stałej i szkolnej: przeczytaj.
Opis rejsu
Fiordy południowej norwegii
Gdy odpoczniemy po tych trudach przejścia przez granice mórz, pożeglujemy dalej już rekreacyjnie – w kierunku Stavanger, a wraz z nim Lysefjordu. Przepłyniemy pomiędzy pionowymi, skalnymi ścianami przekraczającymi tysiąc metrów, przejdziemy na płaski Preikestolen oraz udamy się w długą wędrówkę na Kjerag.
A przede wszystkim, zacumujemy w małym porciku na końcu zatoczki, gdzie mieszka trzynaście osób. W tym zaciszu można zdobyć świeży, wypieczony według miejscowej tradycji chleb z pieca.

Skagerrak
Dalej trasa biegnie przez cieśniny Kattegat i Skagerrak, akweny sztormowe szczególnie o tej porze roku. Miejsca godne oceanicznego jachtu, wymagające wprawionych sterników, gdzie duże fale często łamią swoje grzywy, a efektywna żegluga wymaga współpracy całej załogi, gotowej stawić się na każdy alarm manewrowy do żagli, nawet po wyrwaniu w środku nocy ze wspaniałego snu. To tutaj mieszają się na otwartej przestrzeni wody Morza Północnego i Bałtyckiego.

Cieśniny duńskie
Pierwszą przeszkodą na trasie są duńskie cieśniny, Sund i Wielki Bełt. To gratka dla nawigatorów, którzy sprostać muszą gigantycznemu ruchu statków, promów i setek jednostek napływających z każdej strony, przy jednoczesnym pilnowaniu pozostałych przeszkód nawigacyjnych oraz płycizn. Tutaj załoga nie odpocznie, ponieważ przejście przez cały ten zatłoczony akwen będzie wymagało mnóstwa pracy na pokładzie, częstego manewrowania kursem oraz prędkością jachtu, a tym samym ustawieniem oraz powierzchnią niesionego ożaglowania.

Ocean A
Płyniemy wygodnym, przystosowanym do dalekich arktycznych wypraw jachtem o długości całkowitej przekraczającej 20m. Zapewnia on załodze komfort i bezpieczeństwo nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych.
Jako jeden z zaledwie kilku polskich jachtów żaglowych posiada klasę lodową, pływa głównie po wodach Arktyki – był już kilka razy na Svalbardzie, okrążał Spitsbergen, wyruszał w niedostępną i trudną północno-wschodnią Grenlandię i daleką drogę do Zatoki Disko.
