OC-A/05/24 i OC-B/05/24
przez Morze Barentsa
Tromsø – Longyearbyen
OC-A/05/24 i OC-B/05/24
PRZEZ MORZE BARENTSA
Tromsø – Longyearbyen
Z kontynentu na Svalbard można dostać się na trzy sposoby: samolotem, statkiem wycieczkowym lub jachtem. Żaden z dwu pierwszych nie zapewnia tylu wrażeń ani nie pozwala na spotkanie z Arktyką w pełnym wymiarze. Jachtem można dopłynąć tam, gdzie nie dotrze samolot czy statek, a wszystkie przeżycia są żywsze i bliższe.
Rejs ten będzie żeglarstwem w pełnym wymiarze. Tromsø to obecnie największe miasto północnej Norwegii, nazywane jest Wrotami Arktyki lub Bramą na Biegun – ponieważ to właśnie stąd dekady temu słynni zdobywcy i podróżnicy – Amundsen, Nansen, Nobile i inni – wyruszali dalej na północ by zbadać dotąd niezbadane, odkryć nieodkryte i przekroczyć granice własnych możliwości. Również dla nas to będzie punkt startu, i mimo że obecnie – w przeciwieństwie do naszych wielkich poprzedników – dysponujemy mapami akwenu, dokładnymi i aktualizowanymi na bieżąco informacjami meteorologicznymi oraz prognozami lodowymi przesyłanymi za pośrednictwem satelitów w każde miejsce na Ziemi, to przejście Morza Barentsa wciąż stanowi jedno z większych wyzwań żeglarskiego świata. Dominują tutaj silne wiatry, częste są sztormy i duże wahania temperatury. Czeka nas około 600 Mm przeprawy gwarantujące doświadczenia i przeżycia, które niewiele osób ma okazję zdobyć. Przez kilka dni dookoła tylko ocean, czasem po drodze można spotkać delfiny, orki i wieloryby.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa i wzajemnej asekuracji, Ocean A i Ocean B w tym roku popłyną w ten rejs razem. Zdecyduj, który z nich bardziej chciałbyś poznać.
ZAOKRĘTOWANIE
15.04.2024 w Tromsø
WYOKRĘTOWANIE
25.04.2024 w Longyearbyen
DŁUGOŚĆ REJSU
10 nocy
CHARAKTER REJSU
żeglarski, stażowo-szkoleniowy
CENA REJSU
1765 €
Podana kwota jest ceną końcową rejsu.
Jedyne dodatkowe koszty to dojazd i ubezpieczenie.
TROMSØ
Miasto to oferuje rzadko spotykane połączenie dzikiej przyrody, kultury i nowoczesności. Mimo surowego klimatu miasto tętni życiem, a jego wyspiarski charakter sprzyja otwartości mieszkańców. To wielokulturowe i dynamiczne miejsce.
Największe miasto północnej Norwegii, siódme pod względem wielkości miasto kraju. W XIII w. liczyło 80 mieszkańców, obecnie jest ich ok. 65.000 i ponad 100 narodowości. Tu jest najstarsze kino w Norwegii, Arktyczna Katedra oraz wiele ciekawych muzeów związanych nie tylko z polarnictwem.
![](https://natango.pl/wp-content/uploads/2024/02/Tromso-1024x683.jpg)
Morze po horyzont
Przejście Morza Barentsa będzie wyzwaniem, od którego uzależniony zostanie cały nasz rejs. Tutaj pogoda i sytuacja lodowa rozdają karty – na ich podstawie zadecydujemy, kiedy i którędy popłyniemy. Okna pogodowe są bardzo krótkie, a spotkanie na drodze silnego frontu jest wysoce prawdopodobne – jednakże przez ostatnie kilka lat robiliśmy tę trasę już paręnaście razy, i dzięki nagromadzonemu doświadczeniu i znajomości akwenu jeszcze nigdy nie zostaliśmy zmuszeni do sztormowania się po drodze, a czekające warunki jeszcze ani razu nie były zbyt ciężkie dla kontynuowania aktywnej żeglugi na naszych jachtach.
![](https://natango.pl/wp-content/uploads/2024/02/Morze-po-horyzont-1024x683.jpg)
BJØRNØYA
Wyspa Niedźwiedzia to jedyny ląd, który być może znajdzie się na trasie pomiędzy kontynentalną Norwegią i Spitsbergenem. Liczy 178 km², na jej terenie znajdują się 740 jeziora. Od 2000 roku Bird Life International uznaje wyspę za ostoję 13 zagrożonych gatunków ptaków. Średnio przez 178 dni w roku wyspa jest narażona na sztormowe wiatry, a wczesną wiosną jej brzegów często strzeże arktyczny lód.
![](https://natango.pl/wp-content/uploads/2024/02/Bjornoya-1024x683.jpg)
Zimowy Svalbard
Każdego roku dopływamy na Spitsbergen jako jedna z pierwszych jednostek. Tym razem idziemy nawet o krok dalej – dotrzemy na ten archipelag jeszcze wciąż w sezonie zimowym.
Pokryte śniegiem góry, zamarznięte rzeki, dryfujące fragmenty powoli kruszącej się zimowej kry – trzeba będzie znaleźć wolną od lodu drogę, którą dotrzemy do celu, do stolicy – ukrytego głęboko w fiordzie miasteczka Longyearbyen.
![](https://natango.pl/wp-content/uploads/2024/02/Zimowy-Svalbard-1024x683.jpg)
Ocean A i Ocean B
Płyniemy wygodnymi, przystosowanymi do dalekich arktycznych wypraw jachtami o długości całkowitej przekraczającej 20m. Obydwie jednostki zapewniają załodze komfort i bezpieczeństwo w tych odległych terenach.
Ocean A jako jeden z zaledwie kilku polskich jachtów żaglowych posiada klasę lodową i pływał dotąd głównie po Grenlandii, a Ocean B jest weteranem rejsów po Svalbardzie, gdzie wraca co sezon od kilku lat.
![](https://natango.pl/wp-content/uploads/2024/02/sy-Ocean-A-1024x683.jpg)