OC-B/17/25
Śladami dawnych polarników
Svalbard Zachodni i Północny
OC-B/17/25
ŚLADAMI DAWNYCH POLARNIKÓW
Svalbard Zachodni i Północny
Svalbard to historia sięgająca pięć wieków wstecz – historia trudów wielorybnictwa i górnictwa, historia zdobywców i odkrywców, historia samotności i walki o przetrwanie, historia obietnic, planów, nadziei i nowych początków. To niezwykłe miejsce, w którym przeszłość dosłownie wmarzła w krajobraz, stała się jego nierozłączną częścią. Zmusza do zatrzymania się na chwilę i zastanowienia.
To najdłuższy z rejsów, w którym będzie okazja oderwać się od Isfjordu i ruszyć na północ lub południe, zależnie od warunków pogodowych. Dotrzeć do miejsc położonych poza zasięgiem na krótszych rejsach, wpłynąć w miejsca nieosiągalne w inny sposób niż jachtem. Pełnia lata na Svalbardzie to doskonała pora na trekkingi po okolicy – zabierzemy Was w najciekawsze ze znanych nam miejsc, a być może wspólnie również odkryjemy jakieś nowe, jeszcze lepsze. Znaczna część Svalbardu wciąż czeka na odkrycie, a za każdym zakrętem potrafią się kryć prawdziwe cuda.
Płyniemy ponad dwudziestometrowym, komfortowym jachtem przystosowanym do wypraw polarnych, który będzie nam służył za środek transportu i bazę wypadową do odkrywania archipelagu. Wpłyniemy nim w niemożliwe do odwiedzenia w inny sposób fiordy o stromych zboczach, podpłyniemy pod ściany lodowców i dotrzemy w najbardziej niezwykłe, odległe zakątki.
Rejs jest wyjazdem turystycznym, więc nie są potrzebne żadne umiejętności ani wiedza żeglarska. Załoga stała jachtu zajmie się nawigacją i będzie czuwała nad bezpieczeństwem. Ale, oczywiście, chętnym do nauki i poznania na czym polega żeglowanie, jak i tym mającym już pewne podstawy i chcącym je rozwijać, możliwości nie zabraknie.
Zaokrętowanie
09.07.2025 w Longyearbyen
Wyokrętowanie
16.07.2025 w Longyearbyen
Długość rejsu
7 nocy
Szacowany dystans
500 Mm
Jacht
MSY Ocean B
Charakter rejsu
turystyczny
Język na pokładzie
polski, angielski, niemiecki
Cena
od 2595 €
Podana kwota jest ceną końcową rejsu. Jedyne dodatkowe koszty to dojazd i ubezpieczenie.
Szczegóły ceny i rabaty dla stałych klientów – TUTAJ.
Warianty i ceny
Cena bazowa | 3050€ |
Dla osób płynących jako załoga szkolna*, posiadających stopień żeglarski | 2960€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających STCW | 2900€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających JSM oraz STCW | 2745€ |
Dla osób płynących jako stała załoga*, posiadających KJ oraz STCW | 2595€ |
Cała kabina na wyłączność dla 1 osoby | 5185€ |
Czarter całego jachtu | sprawdź |
* Wymagania dla członka załogi stałej i szkolnej: przeczytaj.
Opis rejsu
Polarne miasteczka
Ny-Ålesund i Ny-London
To najdalej na północ wysunięta funkcjonująca placówka badawcza i maleńkie miasteczko, które nazywa się północnym krańcem cywilizacji. Niezwykle wartościowe do odwiedzenia ze względu na swoją trudną przeszłość naznaczoną trudami górnictwa oraz sąsiedztwo historycznego Ny-London stanowiącego świadectwo minionej już epoki. A to wszystko w niezwykłe scenerii Kongsfjorden. Ny-Ålesund to też miejsce startu większości ekspedycji ruszających na biegun północny. Ruszali stąd Amundsen i Ellsworth, Byrd i Bennett, ruszał i Nobile. Niemal sto lat temu dokonywali oni wyczynów, które dzisiaj wciąż mało kto ma odwagę powtórzyć.
VIGROHAMNA
Czterysta lat temu była bazą wielorybniczą. Niespełna wiek później rządził już tutaj lodowaty, arktyczny wiatr goniący wśród zamarzniętych resztek opuszczonej dawno osady. Ponad sto lat temu wybudowano tutaj hangar i stworzono bazę, z której na podbój bieguna wyruszał sterowiec Norge – w śmiertelną próbę dotarcia do bieguna.
Teren jest objęty ścisłą ochroną jako świadectwo histroryczne i desant tutaj wymaga specjalnego pozwolenia od gubernatora i obarczony jest dodatkowymi restrykcjami.
Górnictwo
Górnicza przeszłość to potężna gałąź historii Svalbardu. Wiele osad zostało założonych z myślą o wydobyciu węgla kamiennego. Niektóre przedsięwzięcia kontynuowano przez lata, inne okazały się całkowicie nietrafne finansowo i zostały zamknięte. Do dzisiaj pozostały opuszczone domy ludzi, którzy wiązali z tą odległą ziemią swoje nadzieje na przyszłość.
Ostatnia norweska kopalnia została zamknięta zaledwie w 2023 roku, kiedy zakończono kontrakt na zaopatrywanie lokalnej elektrowni przechodząc na odnawialne źródła. Wciąż jednak funkcjonują rosyjskie kopalnie w okolicach Barentsburga.
Dzika natura Svalbardu
Ocean B
Płyniemy wygodnym, przystosowanym do dalekich arktycznych wypraw jachtem o długości całkowitej 20.55m, który może pływać po wszystkich akwenach bez ograniczeń w wietrze i fali. Odpowiednio zarządzany pozwala na całkowitą autonomię nawet przez kilka miesięcy. Wachty nawigacyjne pełnione są z zamkniętej, ogrzewanej sterówki. Na swoim koncie ma już niejedną wyprawę polarną na wodach Svalbardu,
Zapewnia on bezpieczeństwo na trudnych akwenach, a na tych spokojniejszych – komfort oglądania budzącego się z zimowego snu świata z ciepłego wnętrza.
Koniecznie przyczytaj!
Powyższy opis to tylko jeden z możliwych scenariuszy rejsu po Svalbardzie, który będzie wyjściowym w tym terminie. Realizacja jest bezpośrednio zależna od prognoz pogody, warunków lodowych i lokalnych wędrówek zwierząt – dlatego zastrzegamy sobie możliwość do zrealizowania innego z wariantów, lub połączenia fragmentów kilku w zależności od sytuacji na miejscu.
Żeby być przygotowanym na różne możliwości, polecamy zapoznać się z opisem pozostałych naszych letnich rejsów po Svalbardzie.
W tej północnej i dzikiej krainie sytuacja non stop się zmienia – ale jesteśmy tutaj codziennie przez cały sezon letni, mamy bieżący pogląd na wydarzenia i dzięki temu możemy modyfikować nasze plany tak, aby móc na każdym rejsie pokazać ile tylko Arktyka pozwoli.